Ibland hamnar man på de mest oväntade platser. Tittar på det man älskat, men aldrig riktigt vetat något om. Och fått ny spännande kunskap.
Som detta med plymer. För vem är den som inte blir imponerad av plymer?
För visst älskar vi plymer. Vi älskar de där vackra hattarna som Drottningens löpare och Kungens Livjägare har. Kanske främst löparens där fjädrarna står rakt upp. Bakom det ett tålmodigt hantverk där fjäderns nerv hyvlas, sys och förses med ståltråd för att hålla den rak.
Och visst älskar vi burlesquens plymer, operetternas vippande och After Darks fantastiska shower där det knappast sparas på grandeuren.
På Handarbetets Vänners galleri pågår, efter förlängning till årets slut, utställningen ”Mon truc en plumes” där Tim Mårtenson visar sina arbeten och berättar om bakgrunden till att han som den enda i Norden bär vidare den stolt hantverkstraditionen att göra plymer.
I det arbetet har han dessutom tagit fram de nya, efter gammalt mönster, plymuppsättningarna på tronhimlen i Rikssalen, han hjälper otaliga teater- och film-produktioner med vackra huvudbonader och kläder till damer av alla kön. Någon, som Tim Mårtenson vid en föreläsning i oktober, inför en entusiastisk och yrkeskunniga publik, förklarade gång efter annan handlar om ”kvalitet och inte kvantitet” och om att ha ”känsla”. En känsla han förvaltar från den tid då Hilda Ahnfeldt 1879 startade Sveriges första plymfabrik.
På utställningen får man verkligen en förståelse för att Tim Mårtenson, med bakgrund i bland annat legendariska Die Stuttgart Grüppe, tidigt fanns med när den svenska dragshowen fick sin internationella plym-flärd och fortfarande ser till att shower blir just så grandiosa som en
Förutom att ta en promenad på Djurgården förbi Handarbetets Vänner så adda Tim Mårtensons Instagram för att följa arbetet med plymer, fjädrar och numera även silkesrosor, liksom hans liv på landet tillsammans med massa djur och såklart maken Anders.