Regissören, konstnären och författaren prisades nyligen i Stadshuset av Stockholms kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo.

Sedan 2017 har Bland drakar och dragqueens turnerat landet runt och mött tusentals barn och gjort om klassisk litteratur till lättläst svenska för personer med funktionsvariationer. Dessutom har den blivit en egen föreställning med klassisk musik på Konserthuset Stockholm.

 

– Det var helt magiskt att få pris i legendariska Stadshuset! Jag känner mig ärad, stolt, rörd, glad och framförallt tacksam över att mitt arbete lyfts fram så här storslaget, säger Petter Wallenberg till QX.

Årets Folkbildare är en mäktig titel, ser du dig som en folkbildare?
– Mer och mer faktiskt. Bland drakar och dragqueens handlar ju om att hitta nya sätt att väcka intresse för sagor, litteratur och kultur. Att bidra till utökad läs- och skrivförmåga bland svenska barn och unga. Antalet som dagligen läser minskat drastiskt, och det vill jag ändra på. Nu jobbar vi inte bara med barn längre, utan även med vuxna och personer med funktionsvariationer. Vi ger oss till och med på klassisk litteratur som vi bearbetar från gammaldags språk till lättläst svenska så att alla kan förstå. I höst blir det premiär för våra nya glittrande föreställningar baserade på klassiker som Dracula och queerikonen Oscar Wildes Spöket på Canterville. I vår tappning blir det klassisk litteratur på nya färgsprakande sätt. Det ligger mig extra varmt om hjärtat, som författare och regissör. Allt handlar ju om att berätta en historia och förmedla känslor – oavsett om det är Shakespeare, dragshow eller barnteater!

En skulle kunna tro att pandemin satte käppar i hjulet för BDOD, men när det inte gick att ses fysiskt så producerades digitala sagostunder som sågs av flera tusen personer.  Och så fort restriktionerna släppte slog vi publikrekord!
– Vi turnerar landet runt non stop, sedan 2017. I år fyller Bland drakar och dragqueens faktiskt fem år, vilket är helt otroligt. Det trodde jag aldrig skulle ske när jag satte igång med detta. Men suget efter sagor, glamour och gemenskap är större än någonsin!

Just nu är flera olika uppsättningar ute och läser sagor runt om i landet, och nya produktioner och sidoprojekt skapas hela tiden. Som musikföreställningen som hade premiär på Konserthuset Stockholm i februari.
– Den är en helt egenskriven saga med manus och regi av mig, dramatik, sång och dragshow av skådespelaren Inga Tvivel (Jan Ericson) och levande musik av Kungliga filharmonikernas Orkestersakademi:s klassiska musiker. Den blev så populär att den kommer tillbaka till Konserthuset i september och sedan ska turnera runt om i Sverige!

Just nu rasar en märklig diskussion i USA kring hur dragqueens kan vara en dålig influens på små barn, och självaste RuPaul har gått ut och markerat mot dumheterna, vad säger du om allt detta?
– Den kontroversen är väldigt intressant för det belyser så tydligt att det är just begreppet ”drag” som stör. För det är ju egentligen ingen teknisk skillnad mellan en dragqueen och en clown. Både är sminkade män i peruk. Men ingen stör sig på att clowner underhåller barn. Det handlar ju alltså om ordet ”dragqueen”. Att det är en man som klär sig i feminina uttryck, inte för att driva med dem – utan för att han tycker det är fint. Det är fortfarande kontroversiellt. Men faktum är att de vuxna som har problem med det, är sådana som aldrig har varit på någon av våra sagostunder, utan har fördomar om att vi indoktrinerar barn om genus och identitet. Det är raka motsatsen till vad vi gör. Det skulle aldrig gå att försöka skriva barn på näsan om något och fortsätta vara så populära som den här produktionen är efter fem år. Barn är smartare än så. De fattar grejen.

– Dragshow är lek, förvandling, sagor och glamour och barn älskar det. När de möter en dragartist möter de en sagofigur. De ser paljetter, tiaror och fjädrar och kopplar det till enhörningar, prinsessor, fjärilar och annat de känner igen från sagornas värld. För vissa barn är det stärkande att se att det finns olika sätt att vara på, men för andra är det bara underhållning. Barn är den ärligaste publiken, så om de funderar över så frågar de rakt ut. Ett underbart exempel på det är ordväxlingen som ägde rum när en av våra artister kom till Skärholmens bibliotek:
Barn: ”Varför är du klädd som prinsessa?”
Artist: ”För att jag tycker om det.”
Barn: ”Jag tycker om glass.”

Är det bara en smooth sailing i Sverige eller är det på nåt sätt kontroversiellt idag att turnera med Bland Drakar och Dragqueens?-
– Vi har inte bara mött kärlek, utan en hel del hat och hot också. Jag har fått hatmail och blivit kallad en “pervers jävel som blandar barn med transor.” 2020 blev vi utsatta för nynazistiska attentat på två olika platser i landet, då Nordiska Motståndsrörelsen försökte stoppa oss, varpå polisen tillkallades. Det blev mycket medialt uppmärksammat och väckte starka reaktioner hos allmänheten, bland annat en kärleksmanifestation där dörren till ett bibliotek täcktes av pappershjärtan och ett tal till vårt försvar av en kommunalpolitiker i landet. Vi har dock aldrig ställt in en enda sagostund, utan “the show must go on” som man säger. Det är viktigt att fortsätta, att kämpa på, att inte ge upp eller ge vika för de som vill stoppa en. Som resultat är våra sagostunder nu ännu mer efterfrågade, inte minst efter pandemin. Det är en triumf. Så länge svenska folket vill ha oss, så kommer vi fortsätta var mission att sprida glädje, lekfullhet och kärlek – en glittrande saga åt gången!

Slutligen, hur firade du titeln Årets Folkbildare?
– Jag firade med att gå till min lokala sylta på Södermalm. Tvära kast – från finrummet till sunkhaket. Men så ska livet vara, kontrasterna gör det hela intressant!