Navid Kabiri bjuder årligen in till stor schlager-fest: Worlds Biggest Eurovision After Party och The Biggest Mello After Party. Men är den verkligen världens största som namnet antyder? Det frågade sig en privatperson som sett en Facebook-annons om årets fest på Backdoor vilket hen anmälde till Reklamombudsmannen.

Det finns inga bevis för att det är den största efterfesten för Melodifestivalen slår Reklamombudsmannen fast, i och med att eventet och reklamen gick ut innan festkvällen ägt rum. Därför har Familjen Ahlbom AB (som äger Backdoor) fällts för vilseledande reklam.

När QX når Navid Kabiri visste han inte att en fällande dom kommit, men tar beskedet med skratt och ro.

– Det här är en av de största festerna vi gör. Jag har kört den i över tolv år och den har alltid hetat likadant. Det är ingen fakta att den är störst i världen, det är bara ett namn som vi tyckte var kul att använda på den här stora festen. Inte mycket mer än så.

Enligt Navid kom över 2000 personer på årets eurovision/mello-fest, vilket han berättar är ungefär samma antal som tidigare år.

– Det är någon som har stört sig och anmält reklamen anonymt, och det finns alltid de som stör sig. Det är vad det är så vi kommer byta namn på festen helt enkelt.

Blir du förvånad över att reklamen har fällts som missvisande? 

– Nej. Det spelar ingen roll. Det har aldrig varit namnet som har varit dragningskraften till den här festen, utan det är innehållet och artister som är det stora dragplåstret. Namnet lägger vi inte någon vikt vid.

Under Stockholm Prides schlagertorsdag blir det dags för Navid att bjuda in till mello-fest nästa gång. Och då ska han passa sig för påståenden i namnet.

– Vi kommer gardera oss den här gången när vi väljer namn och gasa på för att se till att det blir en ännu större fest än tidigare.