Isak Danielson är just nu superaktuell då han nyligen släppte fjärde albumet ”King of a Tragedy”. Ett album som han producerat tillsammans med eftertraktade svenske producenten Peter Kvint. 24-årige Danielson är en flitig skivsläppare: 2018 debuterade han med ”Yours”, där singlarna Broken och Always idag streamats över 70 miljoner gånger vardera! Och nu skriver vi 2022 för fjärde plattan.
– När jag hittat ett bra samarbete, som med Peter, flyter det. Vi skrev sex-sju låtar och nästan allt kom med på albumet. Vi har en melodi på en halvtimme, texten kommer under två timmar och sen går jag och köper lunch, och så spelar vi in den.
Albumet är inspelat i Stockholm, hans nya hemstad efter flytten från Göteborg.
– Tidigare kände jag mig aldrig hemma här, men Stockholm har vuxit för mig som göteborgare (skrattar). Nu gillar jag det, och det är skönt att ta promenader och lära känna stan med min hund (en sexårig fransk bulldogg).
”King of a Tragedy” handlar om en passionerad, men destruktiv relation som tog slut i november.
– Det är fem månader sen, men det tar sin lilla tid, säger Isak och tittar ut genom fönstret där vi sitter på favoritcaféet nära Tessinparken på Östermalm i Stockholm.
I albumets booklet skriver Isak om killen som fick honom att bli kär, vilket han inte varit fram till dess. Isak tillägnar honom ett tack för tiden de hade ihop och minnena de skapat, men att kärleken räckte inte. Ibland funkar det bara inte, och nu har relationen blivit musik i form av låtar som Him och Let Somebody Go.
– Jag tycker det är fint när artister sjunger om något som är självupplevt, desto personligare desto bättre. Så vill jag också göra musik. Som känns.
– Man blir ju lite dramatisk i sin sorg och får det kanske att låta värre än det är…använder sig av vissa ord för att få fram känslan. För mig kom det något kreativt ur att må dåligt. Att vara glad och skriva peppande musik, det är inte jag…Jag har försökt, men det blir bara löjligt. När jag är glad tänker jag på annat, och är inte inspirerad att skriva.
Var det viktigt att skriva att plattan handlar om just den här relationen?
– Ja, jag ville vara så autentiskt som möjligt, och detta album handlar om min första långa relation. En relation som påverkat mig… lärt mig mycket om mig själv. Och även om det kanske låter som att jag tycker att det var hans fel, så var det inte så. Jag är tacksam för det som var, och har försökt lyssna på plattan med inställningen ”är jag för oskön?”. Men nä, jag tror inte det. Och killen har ju hört låtarna och sagt att det känns okej.
Musiken kommer alltid att finnas kvar, återupplever man inte det som är jobbigt när man spelar låtarna?
– Njae, livet går ju vidare och beroende på var man är i livet ändras betydelsen. Just nu känner jag mycket kring dem, och hade kunnat gråta. Men om ett tag kommer jag inte göra det. Det är upp och ner, och snart blir dom till ett fint minne.
Videorna till de senaste singelsläppen har rätt queera uttryck: I titelspåret dansar du intimt med dansaren Calle Sterner, och du sitter sminkad framför spegeln i Good Things Come to Who Wait…
– Det var en estetik jag ville köra på med det här albumet. Kalle Möller är en regissör med kul idéer och jag känner alltid att ”vi kör” när han föreslår saker. Jag har alltid tyckt att det varit kul att showa lite, och på den här plattan är musiken lite…”mer” än innan. Jag målar med större penslar, har mer attityd och då passar det bra. Och eftersom jag haft en relation med en kille har det såklart påverkat det visuella. Jag utvecklas hela tiden som person, och visar det som artist.
Ser du varje album som ett projekt där du kan experimentera med just det visuella?
– Ja, väldigt mycket så. Jag gillar att utvecklas, testa nya saker. Allt hänger ju ihop och visar var man är i livet. När låtarna skrivits vill jag få ut dom så snart som möjligt, och låta lyssnarna ta del av var jag är och vem jag är.
Nyss släpptes singeln Let Somebody Go, och snart kommer fjärde singeln Fire Burns You Could och så avslutas King of a Tragedy-eran med Better Days. Är låtordningen på plattan, och singelsläpparordningen viktig?
– Ja, jag har ofta en stark idé om i vilken ordning jag vill att de ligger på plattan. Och hur jag vill släppa singlarna. Jag har försökt sätta låtordningen som en berättelse i hur relationen varit, men samtidigt tagit hänsyn till att lyssningen ska bli harmonisk. För mig är det en berättelse, med upp- och nergångar.
Dina tidiga singlar Broken och Always har vardera 70 miljoner streams, fantastiska siffor. Jagar du nya mångmiljonstreamande hits?
– Nej, jag har aldrig gjort musik baserat på vad jag tror kommer funka på listorna. Det känns som ett tråkigt sätt att göra musik på. Men det är klart att det finns i bakhuvudet, jag vill ju nåt ut med musiken. Fast det är svårt att veta vad som slår, för helt plötsligt kommer en Billie Eilish och får framgångar med något som verkligen bryter av. Men det är ju det intressanta med musiken, att man hela tiden överraskas.
I samband med nya plattan ger sig Isak Danielson också ut i Europa för att möta fansen i andra länder än Sverige.
– Det är första gången jag spelar utomlands, och vi börjar med intima pop-up-spelningar: I ett galleri i Paris, på Operahuset i Oslo, i en studio i London… Det är ingen scen med sittplatser utan mer plats för ett mindre antal som vill höra musiken, säga hej och sjunga ihop typ. Vi har lagt spelningar i städer därifrån folk hört av sig och vill att jag kommer, och där man ser att de streamar musiken. Det blir väldigt spännande att se vilka som kommer.
Isak Danielson har varit offentlig sedan han debuterade i X Factor Sverige ,där han kom på en tredjeplats, har släppt flera album och EP:s, turnerat, mångmiljonstreamats, och har nästan 100´följare på Insta. Samtidigt är han ingen kändis för den stora massan.
Blir du igenkänd?
– Nej, inte så mycket. Folk lyssnar mest på min musik, jag tjänar pengar och kan leva på den. Det är lite skönt. Samtidigt brottas man ju med att man vill ha uppmärksamhet och bli sedd. Men jag är en ganska introvert person, så jag blir lätt obekväm och lite generad av att träffa folk utanför spelningarna.
Har du något drömsamarbete?
– Adele. Men jag tycker också att Léon har en jättevacker röst och hade gärna sjungit med henne. Men det finns många jag tycker är bra, det coola är om man kan skapa nåt ihop som verkligen lyfter av kemin.
Apropå samarbeten: Skulle kunna tänka dig att vara med i Så Mycket Bättre?
– Jag har aldrig fått frågan…och har aldrig kollat på det. Men det känns som en rolig grej att göra. Det är ju ett coolt upplägg som känns inspirerande. Jo, jag tror att jag kunnat vara med.
Om du skulle lägga av imorgon, vad skulle Isak Danielson bli ihågkommen för?
– Mina texter, och förhoppningsvis mitt hjärta i det. Det känns som att många som lyssnar känner något för det jag sjunger, att det betyder något. Och det betyder mycket för mig.