Sista deltävlingen är ett riktigt getingbo och efter förra veckans floppgissning då vi, QX Schlagerprofiler, trodde Faith Kakembo skulle åka ut, vobblar vi betänkligt innan vi klämmer iväg våra gissningar.
Men vi landar ju i att det mest troliga är att Klara Hammarströms riddarhouse i skogen drar det längsta strået och går till final. Men sen? Det enda vi är sån det klara (fniss) med, är att det inte är Wiktoria-systern Malin Christin.

Medinas vemodiga party? Anna Bergendahls beiga hästpop? Angelinos balladburgare? Tenoris operaschlager? Eller Lillasysters rockröj?
Vi försöker bena upp det i betygssektionen.

Rent programmässigt möts vi av en väldigt märklig inledning där det känns som att vi är kvar i publikuppvärmningen. Petters gamla sideskick Eye´N´I kör en alldeles för lång och småtramsig inedning innan Oscar Zia stormar in. Under kvällen bjuds vi också ett shownummer om hur tufft det är att vara Mello-programledare baserad på Gitte Hennings fantastiska Ta´ Med Ud Og Fisk (bekant från senaste Jönsonligan-filmen).Lite käckt ändå.

Men den stora grejen är ju det supehärliga mellanaktsnumret där Oscar Zia inleder med att sjunga kända svenska låtar på italienska! Vi pianoserveras bland annat Det vackraste (Cecilia Wennesrsten), Se mig (Barbados), och Underbart (Kalle Moraeus) innan Nano, Jessica Andersson och Nanne kommer in och sjunger italienska versioner av sina Hold On, Kalla Nätter och Avundsjuk, och avslutar med We Are All The Winners, allt på italienska. En fullkomligt ljuvlig idé! Äntligen en Mellomellanakt värd namnet!

Slutligen, jag måste jag fan älska att det smygs in kul bögskämt i manus. Som när Oscar efter Anna Bergendahls hästiga nummer utbrister: ”Man vill ju bara sätta sig på en hingst…och rida i väg mot solnedgången”. Gnägg på den.

Här är våra betyg och tippningar:

1. Higher Power – Anna Bergendahl
Låtskrivare: Anna Bergendahl, Thomas G:son, Bobby Ljunggren, Erik Bernholm
QX QX 
Ronny: Nej, jag klickar inte med Anna B den här gången. Henne två tidigare deltagarår har hon tillhört mina stora favoriter, och jag ville så gärna att kilthunkspaloozan Kingdom Come skulle ta hem det 2020. Men den här radioskvaliga countrylunken med ett snyggt, men svalt hästnummer lämnar mig kall. Den bara pågår i tre minuter, och trots att animationerna på LED:en bakom Anna är snygga blir det lite platt. Dessutom, de blekbeiga kläderna och den urfula hatten Anna bär i början bidrar inte till mitt gillande. Men bara för att jag tycker det känns tryggt och trist betyder ju inte det att det är ofarligt. Jag menar Faith och John har ju sjungit trök till final de senaste veckorna. Så Anna är absolut med i matchen och jag tror ändå att trygghet drar ett långt halmstrå i kväll.

QX QX QX 

Ken: Anna kör på temat “Bäst i Häst” med gigantiska mustanger på LED:en i sin dramatiska countrypop. Snyggt, stiligt, bra låt och allt är 100% kompetent – men samtidigt väldigt förutsägbart. Det här är absolut en kontender till att gå till final ikväll, men till skillnad från Annas tidigare försök så lämnar det här paketet mig ganska oberörd. Jag nickar gillande, men längtar inte efter att få lägga låten i topp på någon spellista.

2. Till Our Days Are Over – Lillasyster
Låtskrivare: Jimmy Jansson, Palle Hammarlund, Ian-Paolo Lira, Martin Westerstrand
QX QX
Ronny: Takida-rockigt i midtempo står på menyn där här gången när Die Kleine Schwester gör comeback efter fjolårets Andra Chansen-och-sen-ut-låt Pretender. Det är helt okej, men borde inte ha nåt med finalen att göra. Däremot kan det mycket väl bli en semiplats. Tyvärr, för den kommer knuffa bort nåt bättre.

QX QX
Ken: Jag var ju väldigt förtjust i Tribe Fridays sista-plats förra veckan, men här finns det inte mycket jag gillar. Inte så att jag inte förstår varför det är här, men sådan här ljum schlager omgjord till retro-rock är bland det mest intetsägande jag vet musikaliskt. Det ger mig liksom absolut ingenting. Noll känslor. Inte arg. Inte uppgiven. Knappt trött. Bara likgiltig. “Det är sån’t andra lyssnar på” * insert axelryckar-emoji * Det betyder såklart inte att detta är chanslöst. Faith gick ju till final genom att komma tillbaka med en sämre låt, och de här grabbarna känns härliga och som ett sympatiskt band, så jag räknar absolut inte bort dem ikväll. Men jag lär inte lyssna på den här låten imorgon för det.

3. Synd om dig – Malin Christin
Låtskrivare: Jonathan Lavotha, Oliver Heinänen, Malin Christin 
QX 
Ronny: När den Ana Diaz-liknande versen inleds tänker jag att detta kan bli nåt. Men när sen den urfåniga refrängen kommer blir jag lugnad. Det låter liksom som att ett barn hittat på den. Detta är ofarligast i startfältet och allt annat än att den kommer sist vore en skräll. Synd på en så skicklig och snygg sångerska.

QX
Ken: Efter Lillasyster kommer Wictorias storasyster… Malin Christin sjunger bra och numret är snyggt i sin enkelhet, men för mig är detta årets mest onödiga tre minuter. Låten vill vara en Molly Sandénsk Spotify-ballad, och det är en berömvärd ambition, men själv blir jag bara irriterad på den banala (och tjatiga) texten i refrängen. Mina betygsettor på ballader har dock varit kattmynta för årets app-röstare, så grattis till det, Malin. Det är säkert bara fel på mig (meeeeh-eeeeh-eeeeh-eeej).

4. La Stella – Tenori
Låtskrivare: Dan Sundquist, Kristian Lagerström, Marcos Ubeda, Bobby Ljunggren, Sarah Börjesson Wassberg
QX QX QX
Ronny: Operaschlager tillhör inte vanligheterna i utbudet nowadays, så jag är urglad att vi bjuds den här läckert klassiska Bobby Ljunggren-anrättningen i årets festival. Däremot har nog tiden sprungit förbi den, så en Malena-skräll är inte trolig. Och tyvärr är numret lite händelsefattigt, så jag tippar ändå att den hamnar utanför. Men, står stjärnorna, Le Stelle, rätt så kan det bli semifinal. Det vore den värd, för sångarherrarna sjunger ljuvligt.

QX QX QX QX
Ken: Jag förstår också att det här är årets, kanske decenniets, mest konstruerade Mello-hittepå – men oj vad jag inte bryr mig. Jag tycker bara det är schlagerhärligt och ljuvligt ostigt. Jag hade gärna sett lite mer lekfullhet i numret, och jag är väl medveten om att detta inte ska till Turn och kan (bör?) komma på sistaplats ikväll. Personligen ler jag dock så brett att översta delen av mitt huvud nästan faller av när grabbarna i den här operaduon tar i från tårna i låtens höjning, och Shirleys glitterregn från 2005 faller ned framför en exploderande stjärna. Fram för mer sådan här galenskap i Mello!

5. In i dimman – MEDINA
Låtskrivare: Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Sami Rekik, Dino Medanhodzic, Ali Jammali 
QX QX QX QX
Ronny: Fan, vilken härlig överraskning! Medinas mellodebut bjuder på en röjigt vemodig ESC-schlager korsad med balkanskt vemod och en rejäl fotbolsläktar-refräng. Jag vill vifta med flaggor, höja näven och bara dansa till det inte finns någon morgondag. Hoppas innerligt på final, och chansen finns fan. Detta är lika ljuvligt och varmt som vykortet innan och Alis sköna skratt.

QX QX QX QX
Ken: En partylåt i samma skola som Samir & Viktor och Anis Don Demina levererat till final i Melodifestivalen, men här (nästan kusligt) on-point med sitt stora stråk av vemod. “Nu ska vi dansa tills vi dör” sjunger den nyligen återförenade duon, som bland flaggor och ballonger klätt om sina dansare i orange precis rätt vecka. Jag hoppas detta inte går samma trista öde till mötes som Samis enormt underskattade 90-talet i fjol, för den här låten behövs i finalen. En brottarhit som gärna skulle få gå till final redan ikväll om jag fick bestämma.

6. The End – Angelino
Låtskrivare: Angelino Markenhorn, Julie Aagaard, Melanie Wehbe, Thomas Stengaard 
QX QX QX
Ronny: En fin och trygg ballad av snygge och välsjungande falsettprinsen Angelino. Tänk lite Undo, lite Kristin Amparos underskattade I See You och en hel del Duncan Laurence Arcade. Numret med Angelino i ett litet rum klär in låten fint, och jag detta skulle kunna falla folk på läppen. Att sjunga bra, vara hyfsat okänd och överraska är aldrig fel i Mellosammanhang. Men efter ett par veckor av midtempo/ballader kan det finnas en viss mättnad, och i kombo med vasst motstånd faller den på målsnöret.

QX QX QX QX 
Ken: Man kan säkert hävda att det räcker med lugna låtar i finalen nu, men då skulle man missa årets absolut bästa ballad (jämte Cornelia och Lance). Om tonerna sitter där de ska så borde nya stjärnskottet Angelino få ett stort, rättvist genombrott ikväll med sin mäktiga Arcade-möter-Undo-smocka, och i en parallell värld där jag känt jag hade haft lite koll på hur folk röstar så skulle jag utnämnt den till en vinnarkandidat. Det gör jag inte nu. Inte minst för att de flesta runt mig verkar mer än lovligt skeptiska till att det här ska fungera (numret känns mer statiskt än Lance förra veckan). Men jag gillar det!

7. Run To The Hills – Klara Hammarström
Låtskrivare: Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Julie Aagaard, Anderz Wrethov, Klara Hammarström 
QX QX QX QX
Ronny: Älskar när någon äntligen vågar ta ut svängarna denna sceniskt och klädmässigt ljumma år. Klara ställer sig på scenen i en kreation som fötts ur en kärlek till Dragrace, Emma SjöbergsToo Funky-outfit och Wonder Woman, och gör det framför ett projicerat träd tillsammans med en huldre-kopia av sig själv. Låten är en Mello-version av Lumix superhit Thunder och jag älskar den! Äntligen lite ”russelåts”-feeling i festivalen, och någon som verkligen tänkt Eurovision redan här och nu. Heja Klara, och först till final.

QX QX QX QX
Ken: Klara Hammarström serverar fläskig riddar-house som skapad för en Alan Walker rave på skotska landsbygden. Jag älskar att Klara fortsätter att leva ut sin dröm om att vara POPSTJÄRNA till 100% i Melodifestivalen, och stunden när hennes elaka, gröna tvilling kommer in och attack-dansar mot Klara framför ett stort självlysande träd är både kvällens bästa och mest märkliga. Följer man Europas ESC-fans (en mardröm i sig, men det tar vi inte här) vet man dessutom att Klara genererat mer buzz för Sverige på två dagar än alla artister tillsammans sen Cornelia för tre veckor sedan. Detta borde självklart vara i final i kväll.

Final: Klara Hammarström & Anna Bergendahl
Semi: Lillasyster & Medina
Femma: Angelino
Sexa: Tenori
Sjua: Malin Christin