I kväll är det äntligen dags för den första deltävlingen av Melodifestivalen 2022!

Startfältet är en helt okej uppställning och här finns nåt för de flesta. Men kanske inte en Turin-kandidat.
Eller jo, i alla fall en. Den ni bör ha ögonen på är solodebuterande, i alla fall i Mello-sammanhang, Cornelia Jakobs.
Hennes låt känns som en fräsch fläkt bland alla välbeprövade Mellogrepp och jag hoppas innerligt att publiken ser det fina i denna pärla. Bara hon visar lite mer glimt i ögonen så kommer det funka finfint.
I övrigt går det från ”bra” till ”dåligt”. Men mer om det i betygen.

Oscar Zia leder skutan bra. Han är charmig, avslappnad och förklarar saker på ett bra sätt. Och får in några kul repliker. Däremot skulle han kanske ha behövt lite mer regi, lite styrsel. Ibland blir det väldigt mycket freebasande ”The Oscar Show” på gott och ont. Och det är bara att se tillbaka ett par år då Fab Freddie fick fria tyglar…inte bra.
Men det kanske är premiärnerver, och om nåt avsnitt har Oscar antagligen fått till det, slipat bort spretigheten (och svordomarna) och är den stjärna han visade i deltävling 2 i fjol. För manuset är kul och Zia är i grunden så mycket bättre än nån annan programledare de senaste åren.

Sidekicken Farah Abadi var sjuk under genrepet och det är oklart om hon kommer dyka upp till sändning. Men Farahs stora insats verkar mest bestå av förinspelade möten med artisterna i”vykorten” innan låtarna. Och det funkar, det är ett mysigt grepp som gör att vi lär känna artisterna på ett bra sätt som har helt rätt ton.

Den nya röstningsmodellen låter krångligare än vad den är. Jag tycker det är riktigt kul att de tar vidare en låt direkt efter att alla kört igenom sina nummer. Och att de sedan lägger mycket krut på att redovisa resterande apprösterna som delats in i jurygrupper baserade på ålder är ljuvlig tv. Det är som att man får se barndomens jurygrupper från 80-90-talet mixat med en härlig ESC-omröstning. Varje lördag! Superspännande att se hur de olika åldersgruppernas röster landar samtidigt som vi hela tiden ser vilka som för tillfället har en final/semifinalplats.
Är det rörigt? Äh, rösta bara i appen och luta er sedan tillbaka i sofforna. Det KOMMER klarna framöver.
Detta blir urspännande!

Vad mer? Eric Saade bjuder på ett okej mellanaktsnummer och Oscar sjunger att han är avis på Måns. Däremot struntar jag i att nämna de där jävla dockorna…

Här är betygen och QX Schlagerprofilers tippning.

1. Bananas – Malou Prytz
QX QX
Ronny: Malou vill visa att hon gått från barnpoppare till ung kvinna, men gör det på… fel sätt. Hon inleder sina tre minuter sittandes på en nerklottrad plaststol sminkad och klädd som en parodi på en popstjärna. Den gröna outfiten sorteras snabbt in i Mellons kalkongarderob. Låten? Ja, den försöker ha bett i sin kaxigt rockiga kostym men det är liksom noll trovärdigt. Det här är ”hitte-på” i sin mest uppsminkade form. Det finns ju ingenting av denna rockbrud när Malou inte står på scenen.  Synd på en duktig tjej som sjunger bra, men detta var en ”Bananas” låt och nummer att återvända till Mello med…

QX QX
Ken: 
Året startar med en typ av låt som man bara hittar i Melodifestivalen; en artis som för tredje gången på tre låtar byter musikalisk inriktning framför en mix av glamrock, P!nk och Katy Perry medan hon förflyttar sig i scenbilder som känns som olika showrooms på IKEA. Enormt mycket Mello-talang är inblandat här, men jag sitter mest (som de flesta andra) och försöker förstå bokstaveringen i refrängen…

2. Som du vill – THEOZ
QX QX QX

Ronny: Äntligen är sextonårige Theoz (jag vägrar skriva namn med versaler, ett jävla OTYG), Mellomogen. Och han debuterar med den äran. Som du vill är Danny-pop i samma stil som Snacket på stan, och framträdandet känns piggt, energiskt och tydligt riktat till en ung publik utan att bli barnsligt. Theoz sjunger, dansar och ser ut som en boybandstjärna från 90-talet och det är aldrig fel i min bok. Absolut bland de fyra vidare, troligtvis final, och låten som gör mig på bäst humör under kvällen.

QX QX QX
Ken: Axel Schylströms
När Ingen Ser möter nämnda Danny-låt i ett av de mest fartfyllda och finaltippade nummer som någonsin startat som nummer två i en svensk deltävling. 16-åriga barnstjärnan, Youtubern och TikTok-fenomenet Theoz imponerar i ett klassiskt Mello-nummer-med-dansare, och skulle kunna vara den som drar mest nytta av nya röstningssystemet och går direkt till Friends i första omgången ikväll, och han är tvärsäkert bland de fyra i toppen.

3. Let there be Angels – Shirley Clamp
QX
Ronny:
Åh Shirley! Varför? VARFÖR? Den älskade Mello-ikonen med den kraftfulla rösten trampar rejält snett när hon ställer upp med den här trötta ursäkten till låt. Varför på engelska? Varför en text klyschigare än en Hallmark-film? Och varför i ett händelselöst nummer som känns som hämtat från Mello 2002? Ingenting av Shirelys talang eller charm tas tillvara på i det här och jag måste än en gång fråga mig: Varför? Fjolårets schlagerballad med Elisa var i alla fall tydlig: ”Frost Goes Bobby Ljunggren-ballad”. Här vet jag inte alls vad man vill, förutom att sätta check i listan på genres som ska med i Mello varje år: ”Schlagerballad, check”. Tröttsamt.
QX
Ken: Jag älskar Shirley Clamp. Inte så att jag spelar Min Kärlek på repeat hemma, men på ett “Tänk om vi fick ett svenskt DragRace så Shirley kunde vara vår Michelle”-kind of way. Så därför gör det mig så ledsen när hon känner att det är den här typen av gammal dammig schlager med klyschig text på engelska som hon vill göra comeback med. Kunde ingen bara sagt “vi vill gärna ha dig, men då hittar vi någonting annat”? till henne på ett tidigt stadie? Suck.

4. Moving Like That – Omar Rudberg
QX QX

Ronny: Jag blir mest irriterad när jag ser det här. Numret är en trött kopia på exakt det Anton Ewald-gjorde i fjol, fast i lite queerigare kostym. Det finns liksom ingen som helst ambition att ta sig till Turin här utan Rudberg vill bara sjunga en ny singel. Och det är slöseri med både talang och vår tid. Omar är en stjärna som vi kunnat skicka till ESC vilket år som helst, men då måste fan nummer och framförallt låt vara bättre. Detta låter som ett halvdant albumspår som kommer funka hyfsat i radio, men knappast vinna Mello. Synd på en sån rar artist.

QX QX QX
Ken: Omar är en stjärna, numret är en uppblingad Anton Ewald och låten, tja låten… Låten är en helt okej Omar-singel, en bra radiohit, en låt vars kusiner man hittar i mängder varje vecka på New Music Friday Latin. Och det är väl helt okej, men jag hade ju hoppats på att Omar var här för att vinna Melodifestivalen. Och så, så känns INTE låten. Topp fyra? Absolut. Men jag skulle inte förvånas om Omar står på scenen i Friends veckan före finalen.

5. Hallabaloo – Danne Stråhed
QX 

Ronny: Jag fattar inte varför sånt här är med. Vilken kvot uppfyller det? Dansband? Barn? Humor? Allt på en gång? Ja, Stråhed är en kompetent artist, men jag fattar inte vem detta riktar sig till. Allt i startfältet ska ju uppfylla en kvot, men jag kan för mitt liv inte begripa hur SVT eller urjuryn kan tycka eller tro att detta var det bästa som fanns inom dansband/barn/humor-genren. Det känns mer som att det slentrianmässigt plockats med för att täcka ett hål, och så har man nöjt sig med det. Sexa?

QX QX
Ken: Skånsk pensionärs-reggae är väl inte riktigt min spettekaka, eftersom jag aldrig gillat Peps Persson. Danne Stråhed och hans band känns minst nervösa av alla i kvällens startfält, det liksom rinner scenrutin ur mannens öron, men samtidigt gör det och den lunkiga låten att det hela blir ganska sömnigt (vilket är smått märkligt när det utlovas Hallabaloo). Min gissning är att detta kommer få svårt att slåss om avancemang.

6. Hold Me Closer – Cornelia Jakobs
QX QX QX QX

Ronny: Kvällens bästa låt har startnummer sex och sjungs av före detta Love Generation-medlemmen Cornelia Jakobs. Jag golvas av hennes fantastiska röst i en låt som verkligen vill nåt. Den känns skriven från hjärtat, och Cornelia sjunger varje ord som att det är riktat till lyssnaren. Man känner också igen begåvade medkompositören Isa Molins vemodiga melodikänsla i den här midtempoballaden som sticker ut i ett hav av saker vi sett förut. Här hajar man till, och det får mig att tänka final. Detta skulle inte skämmas för sig i Italien i maj. absolut bland de fyra, och direkt  till final om jag får bestämma. Men antagligen behövs en eller två lyssning till så det blir final via semi.

QX QX QXQ QX
Ken: Vilken otroligt härlig överraskning! Flera bra ballader har ju tyvärr haft svårt att hävda sig i tävlingen tidigare och hamnat på nesliga sjätteplatser, men jag kommer hålla alla tummar och tår jag har för att tv-tittarna hyser samma ögonblickliga kärlek till Cornelias härligt raspiga röst och det här briljanta låtbygget som jag gör. Min absoluta favorit ikväll! Hoppas, hoppas den går till final!

7. Innocent Love
Robin Bengtsson
QX QX QX

Ronny: Robin återvänder till Mello efter att ha tagit sig final alla tre gångerna han tävlat, och dessutom vunnit en. Nu satsar han på en The Heat is On (inte Agnetha Fältskog-låten utan Glen Frey-hiten)-doftande upptempolåt med stor  så kallad ”arena-feeling”. Låten är helt okej (även om jag börjar tröttna på det här ”albumspår-från Herreys-platta-från-1984″-soundet), och skulle absolut kunna bli den finalist som ropas ut först. Den tilltalar en bred publik och snygge Robin levererar alltid. Däremot: För mig är det OFATTBART att man inte satsar mer på ett nummer till en sådan här låt. En trummis och en gitarrist gör Robin sällskap på scenen, och det känns fattigt. Ännu ett nummer som borde ha större Turin-ambitioner.

QX QX QX
Ken: Robin är en av de skönaste artisterna i den här bubblan och han har blivit någon form av garant för riktigt bra poplåtar i den här tävlingen. Innocent Love är inget undantag, och trots att jag tidigare nämnde att jag tror Theoz kan utmana, så tror jag Robin är den mest självklara att ramla iväg först av alla till finalen i år. Däremot vill jag lägga in en brasklapp om numret. Arenakänsla är säkert kul för artisten och Globen-publiken – men har det någonsin varit kul (eller lyckats speciellt bra) i tävlingen? Nä. Liiiite mer åttiotalsfeeling (och I Can’t Go On-charm) kunde det väl bjudits på utan att det behövt bli pajigt?

Vi tippar:
Final: Robin & Theoz
Semifinal: Cornelia & Omar
Femma: Malou Prytz
Sexa: Danne Stråhed
Sjua: Shirley Clamp