QX ringde upp operasångaren Karl Peter Eriksson, medlem i Man Must Sing, som berättar mer om den queera föreställningen.
– Vi har alltid velat göra en föreställning för barn till barn. Om man ser till litteratur, film och scenkonst så skildras ofta vuxna queera personer medan skildringar utifrån det queera barnets perspektiv och tankar är mer sällsynt. Vi ville skapa ett sånt verk!
Föreställningen handlar om 9-åriga Edvin som en dag börjar ifrågasätta livet i ekorrhjulet och bestämmer sig för att bryta sig loss.
– Edvin och hans föräldrar är en ganska normativ familj med satta rutiner. I operan får vi ta del av deras morgonrutin. Först är det kläderna, sen müslifrukosten med juicen som är färskpressad i råsaftcentrifugen och sen är det skola. En dag vaknar Edvin upp och tänker ”idag vill jag äta någonting annat till frukost”.
Och det visar sig snart att frukosten inte är det enda Edvin vill ändra på – han får nämligen fler idéer. En dag bestämmer han sig för att sätta på sig en klänning.
– Operan handlar om att kunna bryta mönster om man vill eller känner för det. Du kan vara en pojke som heter Edvin Andersson och ändå gå till skolan i klänning. Du behöver inte heta Belinda för att göra det. Vi citerar Prince låt I would die 4 You där han säger något i stil med ”Jag är ingen kille. Jag är ingen tjej. Jag är någonting som du aldrig kan förstå”.
Tillvaron kastas om för den stöttande mamman och pappan som inspireras av sonen att även ändra sina rutiner.
– Och de är i det ivrigaste laget! Pappan bestämmer sig för att slänga sina kära hushållsapparater och mamman tar till sig modet att klippa av sig håret.
Operasångaren betonar vikten av queera berättelser för barn. Han berättar om sin barndom och när han kom på att han var homosexuell.
– På den tiden visste jag inte ens att man kunde vara det. Jag var i Edvins ålder när jag visste att jag tyckte om killar, men jag visste inte att det fanns ord för saker man kunde vara då. Därför är det så viktigt med ett personligt barn som berättar om sig själv och som man kan känna igen sig i. ”If you see it you can be it”, som man brukar säga.
Gänget bakom föreställningen består av en hel del starka namn inom sina genres. Detta för att det ska bli ”så bra som det bara går” enligt Karl Peter. Gunilla Johansson Gyllenspetz står för regi, dramatikern Kristian Hallberg har skrivit librettot, tonsättaren Daniel Fjellström står för musik och kostymdesignern Heidi Saikkonen står för scenografi. Ljusdesign är av Christofer W Fogelberg och maskdesign av Linda Boije af Gennäs. Musikgruppen Gageego kommer även att framträda med My Hellgren på Cello och Jonas Larsson på Slagverk.
– Vi gör allt på högsta konstnärliga nivå. Barn är kloka och tar till sig mycket. De är mindre fördomsfulla än vad vi vuxna är!
Trion bakom Man Must Sing hoppar in i familjekaraktärerna. Karl Peter spelar pappan, Amanda Flodin spelar mamman och Nina Ewald spelar Edvin. Operasångaren säger att publiken kan förvänta sig 35 minuter i en serievärld tillsammans med familjen.
– Vi vill få publiken att tänka och reflektera över saker. Reflektera över sig själva, precis som mamman och pappan i föreställningen gör tack vara Edvin som tar modiga beslut, säger han och fortsätter:
– Sedan så är det en upplevelse i sig att få se våra karaktärer i kostym och smink!
Onsdagen den 29 december är det premiär för Jag vet inte vem jag är och jag älskar det på Teater Cinnober, Masthuggsterassen i Göteborg. Läs mer här!