I tretton lip-synk-uppträdanden, leder hon oss in på diskussioner kring kön, queerness, kreativitet och drömmar. Vi får vi musik av alltifrån Whitney Houston och Shirley Bassey till Celine Dion, Sia och Le Tigre.

Föreställningen beskrivs som ”full lipsync narrative”, är det bara mim?
– Haha. Nej, men för mig finns det en konst i ”lipsyncen” som jag vill behålla och förädla.  Jag pratar såklart en del också, berättar queerteorier, skojar och jobbar med visual art, kläder, ljus och multimedia. Jag är ingen stor sångare eller dansare, även om jag behärskar båda, och då vill jag fokusera på andra former av framförande.

Är det en interaktiv show där en kan bli uppdragen på scenen?
– Nej, jag är inte en sån som drar in folk från publiken.  Även när jag gjorde det under min tid på mindre gaybarer hade jag alltid förutbestämt med de som skulle dras in i föreställningen. Jag gillar att ha kontroll. Och medgivande är för mig viktigt även i dragshow.

Vad är det svåra med konstformen drag?
– Det fysiska. Vi försöker få något svårt att se lätt ut. Att gå i superhöga plattformsskor, bära en tight stålkorsett, och bära en hel föreställning är inte det enklaste. Att dessutom ge allt under nittio minuter gör inte saken lättare.

Du vann ju säsong 9 av RuPauls Drag Race, har du kontakt med några av stjärnorna från din säsong?
– Ja absolut. Vi gjorde en liten jul-tur för ett par veckor sedan och när jag Shay Coulet, Trinity The Tuck och Peppermint stod bakom scenen sa vi att vi inte kan fatta hur stolta vi är. Jag älskar att vi kan lyfta varann och inte ser konkurrens.

Ångrar du nåt från din säsong?
– Gud, jag övertänker allt i mitt liv! Men jag har insett att jag tagit mig dit jag är på grund av det jag gjort.

Kollar du fortfarande på Drag Race?
– Absolut. Jag älskar att en mainstream-show kan vara så verklig i fråga om saker som många av oss upplever. Att hjälpa människor att se sin potential och kunna uppfylla sina drömmar och blanda det med underhållning.

Vad har pandemin inneburit för dig?
– Att få tid att förfina showen. Att jobba digitalt. Men också att tänka till. Sättet en tilltalar människor på, lever jag som jag lär och respekterar alla omkring mig? Jag har också researchat massor och lärt mig mer om könsuttryck och insett hur ouppskattad dragkonsten varit genom historien.  Går man tillbaka ser man vilket förtryck kvinnor, transpersoner och andra som inte är cis-män, utsatts för.

Vad vill du att publiken ska känna när de lämnar Smoke & Mirrors?
– Att de har queerness i sig. Att ingenting är konstant och att det är okej att bryta sig loss från förväntningar och normer och se möjlighet till att utvecklas. För kan man se det i sig själv, kan man se det i andra och världen skulle må så mycket bättre om vi såg möjligheter.
Sen tror jag att min väldigt visuella show kommer att frammana skaparlust och att de ska dyka ner i sin egen kreativitet.

Smoke & Mirrors spelas 28 mars på Lorensbergsteatern i Göteborg, spelas 30 mars 2022 på Göta Lejon och 5 april på Slagthuset i Malmö.  Biljetter på onewayticket.se