För en vecka sedan släppte posten i Norge en reklamfilm. I den nästan fyra minuter långa filmen får vi se hur jultomten besöker en man år efter år för att lämna julklappar. Det slår gnistor och kärleken växer fram. Till sist är längtan efter tomten så stor att mannen kallar in det tunga artilleriet – i årets önskelista citerar han Mariah Carey. ”Dear Santa, all I want for Christmas is you”.
Julafton kommer och i år levereras julklapparna av posten. Det visar sig att jultomten tagit ledigt för att vara tillsammans med honom. De två delar en öm kyss och norska posten avslutar med att önska oss alla en god jul. Temat med en homosexuell jultomte valdes eftersom Norge firar 50 år sedan homosexualitet avkriminaliserades i landet.
Reklamfilmen om den homosexuella jultomten blev snabbt en internationell nyhet som hyllats av många. Den har också väckt kritik. Men inte för att tomten visas som homosexuell, utan för att han ”sexualiseras”.
Debatten om den sexualiserade tomten har bland annat gått loss i brittisk tv. I programmet Between the Sheets på TalkRADIO debatterar journalisten Dawn Neeson mot reklamfilmen.
– De firar 50 år av att få älska vem man vill. Men de har sexualiserat jultomten.
Programledaren James Max ger mothugg och påpekar att Neesom aldrig skulle säga att jultomten sexualiserades om det var tomtemor som han hade kysst istället för en man. En poäng som Neesom håller med om, men kopplar till att det beror på att tomtefar och tomtemor är äkta makar.
– Men de är gifta. Filmen visar hur jultomten under några års tid blir kär i en man i ett hus, som råkar vara gift och ha barn dessutom, det har jag också problem med. Han är otrogen mot sin fru med jultomten på julafton.
– Allt de försöker säga är att de firar 50 år av att få älska vem man vill. Vad är det för fel på det?
– Han är otrogen mot sin fru på julafton.
Neeson får medhåll från Portia Berry-Killby i programmet.
– Jag tycker inte att man behöver sexualisera en 70-årig man.
Huruvida mannen som älskar tomten i reklamfilmen faktiskt är gift framgår dock inte. Se hela debatten och fräscha upp minnet av reklamfilmen nedan.