– Jag har suttit hela corona-tiden och haft möjlighet att vrida på vartenda ord. Räddningen under den här tiden har varit att skriva, för bitvis har det varit otroligt tungt, och exempelvis Saknar dig, kom till när jag inte visste när jag skulle få se mamma och pappa igen.
Hon berättar att hon skrivit minst lika många låtar som inte är med på plattan, vissa som hon höll på med i månader. Men när låtarna Tidsmaskin, Porslin och Utan dig kom till under de sista tre veckorna, när albumet i princip var klart, var det bara att flytta om lite.
– Jag kan inte tänka mig albumet utan dem och just nu är det för mig albumets starkaste låtar. Jag var mer avslappnad när de kom, och jag och min låtskrivarkompanjon Sonny (Gustafsson) satt inte och försökte få allt perfekt. En ny kreativitet släpptes lös.
Den föränderliga skivbranschen har gjort att Miss Li gått från att se sig som en turnerande albumartist till att vara en singeldrivande artist. Och det är förståeligt, med tanke på den hitparad hon radat upp sedan medverkan i Så Mycket Bättre för två år sen. Komplicerad är exemplevis uppe i över 52 miljoner streams idag.
Jag är verkligen ingen textmänniska, men jag fångas av dina texter. Du kör inte så mycket metaforer, det är liksom rakt på…
– Jag tänkte på exakt det igår när nån sa att jag blivit en duktig textförfattare. När jag släppte första albumet la jag bara fram allt, som nu. Men nån tjomme kom till mig och talade om att ”bra textförfattare skriver i metaforer och ser saker i lager”. Det gjorde att jag började spänna mig. Jag försökte också vara lite mystiskt och svår. Men för två år sen sa jag till mig själv att jag vill skapa saker på mina premisser. Det finns en stor finess i det direkta, som Instruktionsboken, som säger som det är.
Är det jobbigt att prata om skivan, att utreda vad som ligger bakom texterna?
– Ibland vill jag dela med mig, men oftast vill jag att de ska leva sitt eget liv och att min publik ska tolka på sitt sätt. Som utan dig, den handlar om min ångest, och att jag har så mycket issues men tänker inte lyssna på det. Men många tolkar den som att man gjort slut med nån, och det är ju bra.
Ofta när artister släpper musik är det för att skriva om det som hänt nyligen, typ ett uppbrott. Tänker du att folk läser in saker in i din relation idag när de hör den här plattan?
– Allt är äkta och har hänt. Men händelsen kan ha inträffat för femton år sedan. Ibland blir jag påmind om saker som hänt som jag vill få ur systemet. Jag sätter liksom ingen tidsram. Det kommer bli vi-refrängen skrevs för flera år sen, men först nu hittade den rätt.
Alla singlar som släppts från albumet har kommit i en engelsk version utom Utan dig. Det har den enkla förklaringen att restriktionerna lättades och det blev en liten sommarturné och då hanns en engelsk version aldrig med. Men lugn, den kommer på den engelska plattan som kommer i slutet av oktober.
Du har haft en enorm hit på engelska, Close Your Eyes, med Felix Jaehn (och VIZE) med 163 miljoner streams. Stör det dig att ett samarbete ligger överst på din Spotify och inte nån av dina sololåtar?
– Nej, jag är jättestolt över mina samarbeten. Det släpps jättemycket som jag varit med och skrivit och sjunger på som jag aldrig registrerat mitt namn i, av olika anledningar. Så det florerar massa musik ute i Europa som jag är med på… Och Felix är en god vän och nu i oktober släppte vi en ny låt ihop.
Och apropå samarbeten. Miss Li skrev under pseudonym när hon gjorde Songburning till Mimi Werner i Melodifestivalen 2018.
– Jag ville vara inkognito ett tag och i Mello vill de att man ska synas så mycket, även som kompositör, och jag var inte där då. Jag visste inte att den skickades in, men det är en jättefin låt och jag gillar Melodifestivalen så jag följde den under resan. Mimi är världens gulligaste.
När det gäller Don´t Stop Believing, Mariettes stora genombrotts-trea från 2015, var Miss Li med hela processen och sydde till och med Mariettes scenkläder.
– Jag var i en annan fas, gick in i det till hundra procent, och gjorde inget annat än sitta uppe om nätterna och sy (skrattar).
Skulle du kunna skriva till Mello igen?
– Jag fick faktiskt frågan rätt nyligen. Jag vet inte om jag har tid…men jag har ju en massa låtar på lager, säkert 200, och vissa älskar jag. Men jag vill vara med 100 procent och följa hela resan, så jag avvaktar och fokuserar på mitt album just nu.
När Miss Li återigen tackade ja till Så Mycket Bättre våren 2019 var det med stor glädje.
– Första rundan kom jag direkt från en turné, hade inte riktigt gjort tv, kunde aldrig slappna av, och hade ångest i sex månader efteråt. Nu njöt jag av det.
Miss Li kom också in en säsong som blev en nytändning, efter ett par hit-fattiga år.
– Lev nu dö sen var den första låt jag valde, och jag kände att jag kunde göra den bra, och den funkade ju.
Låten har idag över 53 miljoner streams och är den mest framgångsrika Så Mycket Bättre-tolkningen någonsin. Om du skulle varit med en tredje gång, vilken artist skulle du vilja tolka?
– Robyn. Jag spelade faktiskt in en egen version av Do You Really Want Me, för länge sen i en typisk Miss Li-version bara för kul. Call Your Girlfriend eller Hang With Me är också riktigt bra låtar.
Har du nåt favoritord på svenska?
– Har du märkt att ”slatten” är med tre gånger på plattan? Det var inte med i Utan dig först men jag klämde in det för det bara skulle vara där (skrattar). Jag tänker tillbaka på de första åren när jag var ute och var så fattig att jag drack andras slattar. Det gör jag inte idag (skrattar).
En textrad du är extra nöjd med?
– Jag borde överlämna det till publiken att avgöra, men… (Miss Li pausar och tänker efter)
I Utan dig finns textraden ”Fy fan vad jag ser bra ut när du inte tynger ned mig”. Jag har brottats mycket med dålig självkänsla och har mycket issues. Jag har tyngt ner mig själv och känt mig ful och knappt velat gå ut. Jag vet att det inte är logiskt men så är det. Och den raden försöker jag säga till mig själv i spegeln när jag tycker att jag är värdelös. Det är kanske inte den smartaste textraden, men den betyder så mycket och när jag fick höra publiken sjunga den under turnén i somras lyftes jag av den.
En låt du önskar att du skrivit?
– Issues med Julia Michaels, det är en superbra poplåt.
<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/TSjeI6XwoPs” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>
En festlåt som får dig på bra humör?
– Bulletproof med La Roux upptäckte jag på nytt häromdagen. Vilken bra låt det är! Den påminner mig om en kul tid i London då den jämt spelades.
Finns det nån låt som ligger hemma i den så kallade byrålådan som du bara inte får fason på?
– Ja, och det är så sorgligt. Men jag tänker att den kommer när det är meningen. Men, när vi började jobba på det engelska albumet så kände jag att det kanske fanns en öppning för att addera något nytt som en bonus, ja, vi får se. Jag har också en gammal låt som är mig så kär. Den har ett supersliskigt EDM-sound som tappar allt om man tar bort det. Men när det soundet blir retro en dag kanske den släpps.
Slutligen, vad har du för förhållande till HBTQ+ communityt?
– Mer än att jag älskar det? Alla behöver vara en del av det som händer i världen i dag, se att det går tillbaka i så många länder, och fånga upp det så vi inte tar fler steg tillbaka. Jag har delvis vuxit upp i kyrkan och i tidiga tonåren tog jag avstånd från kyrkan enbart för att jag kände att vissa av mina vänner inte blev accepterade, och att de skulle kunna ”botas”. Jag kunde inte vara en del av det. Jag var annorlunda själv och experimenterade väldigt mycket, och accepterades inte heller för den jag var. Så det kom naturligt.
– Sen tycker jag att man kan ha en tro ändå. Om Jesus nu fanns så verkar ju han ha varit världens coolaste och hängde med prostituerade och alla möjliga. Han accepterade alla, och grundgrejen är väl att vi ska vara goda mot alla?