Allkonstfestivalen Stockholm Fringe Festival, STOFF, startar den 14 och pågår runt om i Stockholm fram till den 18 september. Festivalgeneralerna Adam Potrykus och Helena Bunker berättar mer om pandemi-utmaningarna, nytänket kring digitaliseringen och queerinslagen.
Hur ser festivalen ut i år?
Helena: Likt i fjol har festivalen ett större digitalt fokus. Vi har vidareutvecklat det hybrida konceptet genom att finslipa och hitta nya vägar att nå ut till publiken. Motståndet för digitalisering av scenkonst har ökat lavinartat under året som gått, både från aktörer och publik vilket gett oss en stor utmaning att försöka arbeta fram sätt som ska kittla både live och genom en skärm. Nytt för 2021 är initiativet ”ARENA STOFF” som bjuder in till ett brett festivalprogram genom livestream, on demand föreställningar och en öppen konferens kring just digitalisering av scenkonst. Tack vare våra artisters innovativa inställning har scenkonsten vi presenterar utvecklats i en mycket spännande riktning.
Hybrid-Boutique-Festival” kallas upplägget, hur mycket är live/digitalt?
Adam: Årets tema är “New Work For New Reality”. Vi satsat på en mix av häftiga upplevelser både IRL och digitalt. Publiken erbjuds allt från en performance ombord i en rullande limousin som åker runt stan, till en VR dans show där publiken får headsets och får uppleva rörelse med dansare som befinner sig ett helt annat rum. Självklart har vi massor med olika shower på “vanliga” scener med, samt en liten hub i Frihamnen. Suktar man efter roliga festivaläventyr med Berlin vibbar, då åker man till Blivande/Frihamnstorget, där vi presenterar en drös med installationer och performance!
Vad har varit den stora utmaningen med att anordna en festival under pandemin och är det samma sak att uppleva akterna digitalt som live?
Helena: Som arrangörer är det nödvändigt att hålla oss flexibla och gå utanför våra satta produktionsramar. Det är även mycket tack vare våra artister och deras tydliga behov av att skapa som gett oss bränsle att hitta strategier för deras och konstens skull. Alla aktörer har haft en fantastisk inställning – konst spirar som känt i motstånd. Den digitala scenen kommer med oerhört många positiva möjligheter så som publikutveckling, delaktighet, effektivitet, flexibilitet med mera, och det anser vi väger för tungt för att avfärda så enkelt. Den digitala scenen är inte här för att på något sätt ersätta konstupplevelser IRL, den är ju här för att fler ska kunna göra mer och fler ska kunna ta del av mer.
Hur kommer det sig att ni fastnade för exemplevis de queera akterna CNIDARIEL och Natan?
Adam: För oss är ju STOFF är synonymt med nya, spännande och ofta queera akter som har något att berätta. Både CNIDARIEL och Natan “bring it” med engagerande texter, musik och stilar som inte smälter in i vardagstristessen. Dom kommer att fylla Technotemplet (Blivande) med skön musikperformane som många queera hjärtan kan identifiera sig med. Det bör tilläggas att vårt #QueerSTOFF stannar inte där. Vi har massor med LGBTQ artister och teman utspridda genom hela festivalen, tex “Biejvvelådde -Från fuskl*pp till fjäril” med Pandemic Productions på Teater Tre, som körde en preview på sin show under Luleå Pride häromveckan! På scen ser vi en rörlig preformanceföreställning som genom spoken word, musik, dans och visuals vill skapa plats att hantera känslor kring identitet! Är man nyfiken på vad STOFF 2021 har att erbjuda, bör man kanske göra vårt “quiz”! Vi har skapat olika “upplevelsestigar” som navigerar genom festivsalens dryga 100 evenemang. Är man nyfiken på “Sticky Floors”? Eller föredrar man “SFM (Safe For Mom)? Välj din pathway och fringefrossa! Eller som vi kallar det: Fringe Binge!