I kväll är det alltså dags.
Loreen mot Europa.
Loreen mot förväntningarna.
Loreen mot ESC-fansen som inte klarar av att vårt favoritskap är större än månen.
Men vi kan vara lugna. Det är klart det blir final.
Vi skickar den bästa låten på väldigt många år, en väldigt säker artist och ett nummer som sticker ut på helt rätt sätt. Loreen och hennes Euphoria är ett fenomen i det här sammanhanget och den kommer att ta sig vidare. Lovar.
För konkurrensen är inte mördande, även om den är inte heller supersvag. Nästan alla låtar sträcker sig från godkända till riktigt jäkla bra. Och de totala haverierna lyser med sin frånvaro (bortsett från usla Georgien).
Här dyker också två riktigt stora schlagerprofilerna-favoriter upp, Estland och Norge. Och båda två borde vara säkra på finalplatser. För den estniska balladen Kuula är oerhört stark och vacker, medan norska svenskskrivna Stay är en floorfiller som känns både modern och refrängstark. Heja dom!
Men ni vill ha info och tippningar så låt oss gå rakt på godsakerna; betygen.
1. Serbien
Željko Joksimović – Nije Ljubav Stvar
Ronny: QX QX /Ken: QX QX QX QX
Ronny har verkligen inget alls till övers för det här. Han tycker det gjorts bättre alldeles för många gånger tidigare och tycker bara det här är trist. Ken är lite mer förlåtande. Han har så svårt att värja sig för den här typen av vackra Balkan-ballader, och ingen skriver eller gör dem bättre än Joksimović. Nä, det är ingen Lane Moje och det är ingen Leijla, men det har ingen betydelse, för det finns en liten del i slutet på låten där Ken alltid får rysningar hur många gånger han än hör den. Självklart i final och det blir förmodligen ännu en fin placering på topp tio.
2. Makedonien – Kaliopi – Crno I Belo
QX QX
OK. Om den här Jill Johnson-kopian är så stor på Balkan så borde väl Makedoniens finalplats vara säkrad, trots deltävlingens sämsta startnummer och en rätt gapig låt som inte kan bestämma sig för om den ska vara en ballad eller en rocklåt. Vi ställer oss nog egentligen ganska likgiltiga till det här – och så länge det inte tar en plats från Loreen eller några av våra andra favoriter så är det väl ändå bara kanonmat i en eventuell final?
3. Holland – Joan Franka – You & Me
Ron: QX QX QX/Ken: QX QX
Det här är en av Ronnys minifavoriter i årets tävling och han vurmar mycket för den här country-trallen på påhittad accent (startade Lena en trend 2010?). Ken tycker också låten helt klart är en okej sportradio-country, stampar med foten och erkänner – kanske lite motvilligt – att han hellre tar det här i finalen före mycket annat i den här semifinalen. Men blir det här verkligen det år Holland äntligen bryter sin semifinalförbannelse och går till final? Ja, säger Ronny, så okej det blir väl så då!
4. Malta – Kurt Calleja – This is the night
QX QX QX
Så mycket ”låt som knappt klarar sig in bland de hundra sista i Melodifestivalens juryrum för att det går 100 av dem på ett dussin”. Samtidigt så kan vi ju aldrig helt racka ned på någon som stjäl från Le Kids Oh My God och Malta är ganska ensamma om den här typen av enkla, raka poplåtar i år. De har ju dessutom sakta men säkert krupit närmare topp tio i sin delfinal de senaste åren med ungefär lika menlösa, men schlagerdansgolvsvänlig-mellan-de-riktigt-stora-hitsen-aktiga låtar, så det skulle inte förvåna oss om de slinker in där på ett bananskal i år. Men konkurrensen är tuff, och Kurt är lite loj, så nej det räcker inte riktigt ända fram i år heller.
5. Vitryssland – Litesound – We Are the Heroes
QX QX
Det här är faktiskt helt okej. Låten har producerats av Dimitris Kontopoulos som proddat åt Sakis, Ani Lorak och Elena Paparizou, och det är en rätt skön poplåt. En tredje vitrysk finalplacering hade inte alls varit otänkbar. OM bara sångaren kunnat lära sig att sjunga ”winners” och inte ”wieners”.
6. Portugal – Filipa Sousa – Vida minha
QX QX
Tja, så här har väl portugisiska bidrag låtit lite sedan tidernas begynnelse? Man får ju ge dem att de väldigt sällan försöker skicka något nytt (mera insmickrande och lättsmält) som kan hjälpa dem in på den där topp fem-resultatlistan de aldrig befunnit sig. Vem ska välja att rösta på det här? Nej, det här räknar vi till högen chanslösa.
7. Ukraina – Gaitana – Be My Guest
Ronny:QX Ken: QX QX QX
Vi kan väl först beta av att Ronny avskyr det här? En gaydiscodänga där en sångerska med en ”stor röst” smågapar till ett dansbeat är något av det vidrigaste han vet. Ken är lite mer förlåtande även om han också har svårt för de riktigt gapiga partierna (lyssna bara på ordet ”guest”) och alla de delar av låten när Gaitana tycker hon behöver ta i lite extra då och då. Resten är ju lite för nostalgi-kul för att han ska kunna fortsätta att vifta bort det. Gaitana lär vara i final.
Men vad hände med stylingen för tant Gaitana? Rosa ljusmanchetter i håret och en klänning som åkt genom en dokumentförstörare. Urk-raina.
8. Bulgarien – Sofi Marinova – Love Unlimited
QX QX
Om Ukraina satsar på en 2012-talsvariant av 90-talets gayhouse siktar Bulgariska Sofi snarare på listdominerande David Guettas uppdatering av nittiotalets houseblipp. Problemet med den här låten är att den är snygg, men saknar en riktig refräng. Det finns liksom inte mycket att klaga på, men i den här tävlingen känns den väldigt klen. Och där bulgarerna verkligen kunnat brassa på med ett snyggt nummer med dansare och rekvisita så gör de ingenting och låter stackars Sofi tantdansa ensam på den enorma scenen. Fail.
9. Slovenien – Eva Boto – Verjamem
QX QX
Verjamen är fin, absolut, men den står sig slätt mot till exempel Molitva, och även om den säkert har chans på final i en Balkanfylld semifinal så lär den knappast upprepa storasyskonets segertåg. Fast med vita svepande kvinnokörer och en stor skopa vemod borde det gå rätt bra ändå.
10. Kroatien – Nina Badrić – Nebo
QX
Nej…med tanke på Kroatiens historia så är det här en besvikelse. Den här låten får vi ingen ordning på överhuvudtaget, en tam refräng och en schizofren produktion, och går det här till final kommer vi förmodligen muttra något om kompisröster (fast det förmodligen ännu en gång beror på en gemensam musiksmak vi inte förstår sjungen av en stor artist vi aldrig lyssnat på tidigare).
11. Sverige – Loreen – Euphoria
QX QX QX QX QX
Låt oss reda ut en sak först: Sverige är INTE favorittippat varje år. De som slentrianmässigt avfärdar årets svenska favoritskap på det sättet vet ingenting om festivalen eller hur det varit. Var The Ark favoriter? Nej. Möjligtvis hos kvällstidningsrecensenterna. Var Anna Bergendahl favorit? Nä, alla visste att hon skulle få svårt att ens kvala. Charlotte var fanfavorit, och vann OGAE-omröstningen (det enda svenska bidrag som gjort det sedan de startade rösta), men inte betting-favorit, och så vidare. Så Loreens favoritskap i år ÄR det största vi haft i modern tid. Det finns ingen tvekan om det.
Så då vinner vi väl? Nä, det är ju däremot en annan femma. Jo, Rybak vann, Lena vann och Marija Šerifović vann; storfavoriter på senare år i samma klass som Loreen är i år som höll rakt igenom tävlingen. Men den här tävlingen är dessutom full över fallna favoriter, vad som helst kan hända, och det är viktigt att komma ihåg känslan från i förra året: Att komma till final är det viktiga – att komma topp tio och gärna topp fem därefter är något enormt. En vinst är… Nåt som hände förra årtusendet?
Samtidigt: Vi älskar Loreen. Vi älskar Euphoria. Och om vi nu är storfavoriter till vinst för en gångs skull. Kan vi inte bara vara lite osvenska och vältra oss i det, och sen hantera den eventuella besvikelsen efteråt? Istället för att vara noga med att kunna få säga ”vad var det jag sa!” efter två månaders negg? Så jobbar vi. HEJA SVERIGE!
12. Georgien – Anri Jokhadze – I’m a Joker
–
Det här är ett rätt absurt och smått obehagligt ihopkok av opera, shownummer, orientaliska stråkar och funk, framfört av – och jag vet att jag bara använder fördomar här – vad som verkar vara Georgiens lyckligaste bög som äntligen får vara med i Eurovision. Allt är bara så….dumt. Det är liksom som om en femåring tagit de engelska ord han kan och rimmat på det han kommer på.
13. Turkiet – Can Bonomo – Love Me Back
QX QX QX
Det finns en viss charm och egenhet i den här klezmer-goes-pop-låten som i alla fall gör att man kommer ihåg den. Vi spelar absolut inte sönder den på Spotify, men nog bör turkarna ha chans att ta sig tillbaka till final i alla fall om de får till ett bra party på scen i en ganska balladtung delfinal? Vi tror det. Och stoort plus för den hunkiga dansarsamlingen i bakgrunden.
14. Estland – Ott Lepland – Kuula
QX QX QX QX QX
Det här är Schlagerprofilernas stora gemensamma favorit (jämsides Loreen såklart) i årets Eurovision Song Contest. Vi älskar denna enkla, men effektiva, ballad, som berör oss något otroligt trots att vi inte fattar ett ord av vad Ott sjunger. Bland alla balkanballader står denna traditionellt pampiga låt som hela tiden stegras ut som ett tomtebloss en mörk decembernatt och vi tror Estland kommer att defilera in i final, där det bara krävs lite Yohanna-aktig charm för att ge Estland deras bästa placering på väldigt länge. Däremot hoppas vi att Ott håller sig från att waila loss för mycket vilket han visat tecken på under rep i Baku. Inga Mariah-fasoner här inte, tack!
15. Slovakien – Max Jason Mai – Don’t Close Your Eyes
QX QX
Det här är ju ganska brötigt och inte riktigt vår påse, men samtidigt så har den här låten onekligen en refräng och känns – för att använda ett slitet uttryck – ”på riktigt” (vilket bekräftats av en oberoende rock-kännare på plats i Baku). Den står helt ensam om sitt uttryck i sin semifinal (och i hela tävlingen) och slovakerna är värda en finalplats för att skicka rock som inte känns hittepå. Men vad vet vi om det här egentligen? Vi kommer ändå bara att kolla på Max flitigt exponerade tvättbräda.
16. Norge – Tooji – Stay
QX QX QX QX
Vi älskar ju det här. Ronny är till och med beredd på att säga att det är det bästa bidrag Norge skickat genom tiderna. Vi gillar Tooji, vi älskar Boströmarnas Sertab-möter-Eric Saade-popdänga och vi tror – som de flesta andra – att om Norge (liksom Sverige ifjol) lyckas föra över sitt nummer från inspelade bakgrunder till livekörer smärtfritt så kommer norrmännen vara med och slåss i toppen i år igen.
17. Bosnien-Hercegovina – MayaSar – Korake ti znam
QX
Om världen vore rättvis så bryts i år Bosnien-Hercegovinas snygga svit av konstanta finalavancemang. Det här är nämligen en sådan där synnerligen slätstruken dussinballad som går in i ena örat och ut genom det andra. Fin? Säkert. Men oj så duktig och tråkig. Och inte omedelbar någonstans. Snarare introvert. Nej, nu bestämmer vi det. Bosnien-Hercegovina missar finalen. Bra.
18. Litauen – Donny Montell – Love is Blind
QX
Killen är onekligen småsöt (när han tar av sig den där pinsamma) och det är ju alltid trevligt med någon småsöt snubbe som säger att de beundrar Freddie Mercury för ”hans personlighet” (vi kanske lägger våra egna värderingar i det, vad vet vi). Men där slutar kanske det positiva vi har att säga om det här bidraget. Lite jazz, ett dragspel, discobeat, röstonani, en hyfsat simpel dansbandsrefräng, adderat Michael Jackson-komplex i scenspråket… Det här är en sällan skådad soppa av allt. Så, nä. Final blir det icke!
…och tippningar om vilka tio som går vidare, all info om ländernas tidigare ESC-framgångar och exakt hur Loreens nummer ser ut i kväll hittar ni givetvis hos:
Uppdaterad 2017-02-03