Finaldags.
QX Gaygala-proffsen Shima Niavarani och Måns Zelmerlöw leder kvällens Mellofinal med den äran och det är ett maffigt finalprogram som leder fram till omröstningens klimax.

Men först: Det mellan Tusse och Eric Saade i kväll. Det brukar i princip alltid vara en uppgörelse mellan två låtar i Melodifestivalsfinalen, och allt handlar nu om hur de åtta internationella jurygrupperna fördelar sina röster. Och om två grupper skulle sänka någon av kandidaterna kan det avgöra allt! Är det däremot jämnt efter att Israel, Island och company röstat så avgår Tusse med segern. Han KOMMER att vara störst favorit hos folket efter app-och teleröstningen, då hans låt tilltalar bredare.

Ska vi se till ESC-chanserna för Sverige då det gäller nämnda herrar så kommer vi placera oss topp10 hur det än går. Voices och Every Minute är så pass starka moderna låtar, och båda artisterna strålar av ett sånt självförtroende som krävs för att charma Europa. Tusse har rösten, Eric har numret. Båda har låten.
Men det blir Tusse som tar hem det.

Kan någon utmana? Nej. Dotter har inte haft den hiten, nyhetens behag är över för The Mamas, Charlotte är för mycket schlager, och Clara Klingenström är för svenskt. Resten är bara utfyllnad, om än bra sådan då det är den bästa finalen på väldigt många år, ja till och med någonsin. Inget är dåligt, allt har sin publik, och framförallt är det starka snygga melodier. Bara det faktum att 18 av årets 28 låtar ligger top50 på Spotify är ett galet bra betyg på att rätt låtar tagits ut. Att finalen är stark bevisas av att fjolårets sämst placerade finalist låg på plats 72 i fjol. Arvingarna är sämst placerade finalist på plats 41 just nu. Helt rättvist!

Kvällens program för den ojämna Melloturnén i mål med flaggan i topp. Nämnda Måns och Shima är riktigt bra, och öppnar med ett nyskrivet nummer som är exakt det man vill att en Mello-final ska vara. Deras presentationer av artisterna är också väldigt roliga, särskilt när Shima presenterar Dotter ska ni INTE lämna rummet…

Christer Björkman får också en fin hyllning där han själv deltar och sjunger nya texter till After Darks Mello-låtar. Där kläms också flera Melloklassiker in med sång av Shima och Måns och ja, att få se Måns göra Something In Your Eyes med dansrörelser är smått orgasmiskt för ett schlagerfan. Och Darins komma-ut-blinkning är regnbågs-genial!

Behöver ni fylla på glasen är det däremot läge att göra det under Shimas Cabaret-tolkning av The Mamas Move

Nåväl, här är är årets sista betyg av edra Schlagerprofiler: Ronny Larsson och Ken Olausson!

1. Danny Saucedo – Dandi dansa
Spotify Top 50 idag: 8
Spotify streams igår: 106 582
Totala Spotify-streams: 1 269 593
YouTube-spelningar på officiella klippet: 262 007
Vinnarodds på Svenska Spel: 60
QX QX QX 
Ronny: Jag tycker Dannys soulfunkiga box-nummer är en härlig start på årets final. Showmannen från Södermalm gör exakt den typ av musik han ska göra, och som blivit hans signum de senaste åren. Efter deltävlingen blev det  klart att de låga oddsen var lite galet satta, och den där Saade vs Saucedo-kampen kom på skam. Men Danny var liksom aldrig här för att vinna, han är inte Amazing-allvarlig längre. Han vill bara ha en hit, och sälja fler biljetter till de påkostade och hyllade showerna som idag är hans grej. Well done.

QX QX QX
Ken: När jag väl kom över den mentala spärren att Danny kommit tillbaka (på toppen av sin karriär) till Melodifestivalen med en låt som har en hel massa ambitioner utom just den att vilja vinna, ja då blev det lättare för mig att acceptera Dandi Dansa. Lyssnar jag på den utanför min Mello-lista på Spotify? Nä. Tycker jag fortfarande numret kunde känts mer classy? Japp. Men med en förväntad slutplacering någonstans i mitten tycker jag ändå det här är en stabil 3QX-inledning på en grym final.

2 Klara Hammarström – Beat Of Broken Hearts
Spotify Top 50 idag: 25
Spotify streams igår: 70 502
Totala Spotify-streams: 1 024 033
YouTube-spelningar på officiella klippet: 200 102
Vinnarodds på Svenska Spel: 300

QX QX QX
Ronny: Den Drag Race-älskande tjugoåringen fick ta vägen via Andra Chansen i sin silverrustning, och är ett av årets genombrott. Förra årets femteplats i en tuff deltävling visade att Klara är redo att slåss med Mello-eliten, och är efter i år ett hett namn för den nya Mello-eran PC (Post Christer). Och räkna med att hon om tio år är uppe i Bengtzing-liknande siffor över hur många gånger hon tävlat… Hon sjunger bra, ser smashing ut och har starquality i drivor, och bara att hon är här är en seger i sig. Den snygga midtempolåten är bra, men ingen segerkandidat. Samtidigt hade vi skrikit ”vinnarkandidat”! om den tävlat för nåt annat land. Man, vi ÄR bortskämda i Sverige…
Det kan bli en del poäng från utländska juryn, men inte så mycket från folket. Nia?

QX QX QX
Ken: En låt och artist jag bara tyckt mer och mer om allteftersom årets Melodifestival rullat på. Att Andra Chansen-platserna/startnummer två i finalen numera ockuperas av coola pop-brudar istället för Idol-snubbar, rockabilly-band och annat kisspaus-designat gör mig lycklig och förväntansfull inför framtiden! Om jurygrupperna är med på noterna kan den säkert hamna på övre delen av nedre halvan.

3. Anton Ewald – New Religion
Spotify Top 50 idag: 25
Spotify streams igår: 70 076
Totala Spotify-streams: 904 269
YouTube-spelningar på officiella klippet: 217 638
Vinnarodds på Svenska Spel: 300
QX QX 
Ronny: New Religion är en bra och sexig poplåt, det är den. Och numret blir inte sämre av det slicka danshumret. Vad jag däremot har så svårt för det är Antons ansträngda toner. Är man med och skriver en låt kanske man ska vara lite mer ödmjuk inför vad Gud försett en med för röstresurser, och inte lägga in toner som det ser ut som att man har gett upp att jaga när man ställer sig på scenen. Efter deltävlingens vinnarversion då Anton skrattgrät sig igenom låten medan en körkille tog tonerna tror jag att folk såg igenom det här snygga paketet lite, och därför blir det kalla handen från tittarna. Tia?

QX QX QX
Ken: Gänget bakom Anton (och då menar jag inte tävlingens hetaste två dansare) har lagom till finalen bestämt att han inte ska låtsas ta de där långa tonerna mot slutet, utan bara dansa på och ta sig igenom refrängen som i början av låten. Smart. Det här är ju mångt och mycket en låt som man kanske hellre ser på än hör live… Låten har ändå en riktigt snygg The Weeknd-vibb och är en helt rättvist, men i konkurrensen tappar den ett QX sedan sin deltävling.

4. The Mamas – In The Middle
Spotify Top 50 idag: 14
Spotify streams igår: 87 758
Totala Spotify-streams: 1 197 099
YouTube-spelningar på officiella klippet: 262 136
Vinnarodds på Svenska Spel: 13.8
QX QX QX
Ronny: Mammorna är tillbaka med en ännu bättre låt i år och de ser ursnygga ut på scenen i sina gulddressar. Men överraskningsmomentet är borta och vi vet nu att de sjunger som gudinnor och har karisma i drivor. Sverige är helt enkelt redo för nåt nytt. In The Middle är ett stycke välskriven låt som det var helt rätt att ställa upp med efter vinsten i fjol, men vinner gör den liksom inte. Det är nåt som saknas, trots att allt sitter som en smäck. Femma?

QX QX QX
Ken: Treorna duggar tätt bland betygen i inledningen på årets final, och den här vinnar-trion från 2020 (och 2019) är inget undantag. Fantastiska röster, bra låt, härligt nummer – men här finns fortfarande ingenting som jag tycker skriker “vinnare för tredje året i rad!” En värdig comeback som kommer få poäng av både folket och juryn, men där förmodligen båda dessa grupper har två-tre större favoriter i år. Förmodad placering? In the Middle.

5. Paul Rey – The Missing Piece
Spotify Top 50 idag: 43
Spotify streams igår: 49 661
Totala Spotify-streams:1 221 751
YouTube-spelningar på officiella klippet: 117 896
Vinnarodds på Svenska Spel: 300
QX QX
Ronny: Det finns inget dåligt med detta alls, men jämfört med 2020 års Spotify-succé Talking in My Sleep, så står sig denna Ed Sheeran/Lewis Capaldi-låt slät. Jag hoppar hela tiden förbi den i min Mellospellista och den har inte lyft som fjolårslåten på listorna. Paul Reys fina melodi om sin lilla dotter är värd sin plats i finalen, men i toppen är den inte. Däremot kan det bli nånstans i mitten då jurygrupperna belönar ett gediget låtsnickeri när de ser ett. Åtta?

QX QX QX QX
Ken: En av de låtar som har absolut minst buzz i årets final, och som förmodligen behöver (och kan komma att få) en del poäng från juryn för att klättra en bit upp i resultatlistan. Det hindrar den dock inte från att vara en av mina absoluta personliga favoriter i finalen. Rösten, den snygga låten och det underbara, orange numret som bygger små olika kloss-världar runt sin artist… Jag älskar Paul Rey!

6. Charlotte Perrelli – Still Young
Spotify Top 50 idag: 40
Spotify streams igår: 54 486
Totala Spotify-streams: 739 690
YouTube-spelningar på officiella klippet: 145 964
Vinnarodds på Svenska Spel: 260
QX QX QX QX
Ronny: Alltså. Den här refrängen är fan något av det bästa som hörts i Mello det senaste decenniet! Jag älskar det pampiga trycket i Charlottes popwerpoppiga schlagerfanfar! Och catwalknumret är så otroligt smart och snyggt till denna åh-vad-jag-längtar-efter-att-dansa-till-den-på-ett-schlagergolv-rökare. Att vår älskade schlagerdiva äntligen är i final igen är ljuvligt och hon kommer belönas långt mer än moderna schlagerlåtar gjort de senaste åren. Här finns nämligen en Eurovision-värdighet som gör att både folk och jury tänker att detta skulle kunna göra sig bra på ESC-scenen. Och det skulle det: Den här typen av låt saknas helt i årets europeiska tävling, och med den övertygelse Charlotte levererar så skulle det bli en hyfsad placering i ESC. Men med det sagt: Dit kommer den inte. Men det gör inte så mycket: Vi Mellolovers har ju fått årets bästa schlagerpresent! Dock: Versen ÄR fortfarande plastigt klen, så därför blir det bara fyra QX…

QX QX QX QX
Ken: Bara en artist av Charlotte Perrellis kaliber, och såklart ett klockrent nummertänk från Sasha Jean-Baptiste & Co, kan få en låt som hade kunnat vinna tävlingen 2007 att kännas härlig och relevant även 2021. Jag älskar allting med det här. Den här typen av låtar och artister är en del av Melodifestivalens DNA, men det måste göras så här bra för att det samtidigt ska kännas som någonting annat än en glittrigt utfyllnad i en final. Heja alla inblandade!

7. Tusse – Voices
Spotify Top 50 idag: 3 (högst placering av årets finallåtar)
Spotify streams igår: 157 117
Totala Spotify-streams: 1 881 320
YouTube-spelningar på officiella klippet: 508 810
Vinnarodds på Svenska Spel: 1.41
Vinnarodds på Unibet: 1.45
Vinnarodds på ATG: 1.4
QX QX QX QX
Ronny: Årets absolut största vinnarkandidat är 19-åringen från Tällberg, som vann Idol för två år sen. Tusse har försetts med en låt som för den stora ESC-balladen in i ett nytt årtionde med sina The Weeknd-slingor och snygga produktion. Han har Carola-odds hos spelbolagen, ligger överst av alla årets Mellohits på Spotify och hans deltävling hade skyhöga röstningssifrror vilket skvallrar om att Tusse ”hände” i år, på samma sätt som Anna Bergendahl gjorde 2010 och Frans 2016. Så jo, jag håller den som min mest troliga vinnare. MEN. Det kan räcka med att två utländska jurygrupper sänker Tusse (de utländska ESC-fansen är inte alls imponerade av honom eller låten, och det kan ge en indikation på att detta kan stämma med jurygruppernas inställning också), för att Tusses främsta konkurrent Eric Saade ska vinna med liten marginal. Men som sagt: Troligaste vinnarkandidaten och det blir absolut topp10 igen för Sverige då. Vinner Eurovision är jag mer tvekis till, för liknande uttryck finns….

QX QX QX QX QX
Ken: Från första gången jag hörde den här låten har den känts som ett bidrag som vi skulle kunna skicka, och som skulle kunna få ett bra resultat eller till och med vinna, i Eurovision. Be mig dock inte om några mer detaljerade bevis på detta än bara ren magkänsla och en konstant kärlek till en grym röst, en snygg, hookig låt och en artist som det känns som Sverige kollektivt vill unna ett Carola-genombrott. Tusse lär få Sveriges tolva (well, jag vet att poängen inte fungerar så, men…) och bara en tokdiss från jurygrupperna lär stoppa honom från Rotterdam. Och jag är helt med på det.

8. Alvaro Estrella – Baila Baila
Spotify Top 50 idag: 11
Spotify streams igår: 92 276
Totala Spotify-streams: 1 512 500
YouTube-spelningar på officiella klippet: 222 178
Vinnarodds på Svenska Spel: 300
QX QX QX
Ronny: Jag älskar att den här härligt skamlösa latinoschlagern är i final! Jag ler varje gång Alvaro Estrella drar varenda spansk schlagerklyscha there is i denna ljuvliga färgbomb och refrängexplosion. Med det sagt är den chanslös i afton och eftersom den gick via Andra Chansen så har folk inte riktigt den kärleken till den som flera av de andra låtarna. Samtidigt: Det är aldrig fel med lite party och genuin glädje i finalen, och den HAR gått oväntat bra på Spotify. Men gissningsvis, i bottenskiktet.

QX QX
Ken: Ni minns det där jag skrev om Charlotte och hur bra en klämmig schlager måste vara för att inte bara kännas som en färgglad utfyllnad i en final? Well, Alvaros gungiga charter-fest är inte riktigt där för mig. Samtidigt är jag inte tillräckligt sur för att inte unna det en plats här, eller för att som Göteborgare patriotiskt nicka gillande till att de byggt upp en limegrön variant av Götaplatsen bakom honom. Baila, baila!

9.  Clara Klingenström – Behöver inte dig idag
Spotify Top 50 idag: 4 (näst bäst av alla)
Spotify streams igår: 130 291
Totala Spotify-streams: 1 299 942
YouTube-spelningar på officiella klippet: 210 750
Vinnarodds på Svenska Spel: 44
QX QX QX QX
Ronny: Årets stora genombrott! Jag har älskat den här låten från första stund jag hörde den (kolla bara in att jag fick in henne på QX-omslaget för årets stora Mellonummer!), och är så glad att svenska folket delar den kärleken. Den här perfekta Melissa Horn/Patrik Isaksson-hybriden kommer att skrälla i kväll och få topp5 högst röster av folket, vilket den är SÅ värd. Frågan är bara om de utländska grupperna begriper sig på svenskt popvemod av den här skolan? Njae. Men slutplaceringen blir på övre halvan och det är ju ljuvligt för 26-åringen i secondhand-klänning och rosa hår. A Star is Born.

QX QX QX QX
Ken: Om schlagern är en stor del av Melodifestivalens DNA, så är de plötsliga genombrotten en annan. Finalen måste ha sådana här folkliga utmanare som snor en hel massa röster framför näsan på storfavoriter och som sedan dominerar Spotify-listor och allsångsprogram i månader framöver. I år står Clara Klingenström för detta med sin Bobby Ljunggren-ljuva “dra åt h*e, jag klarar mig bättre själv!”-pepp, och ingen är gladare än jag som älskat låten sedan första stund. Övre halvan!

10. Eric Saade – Every Minute
Spotify Top 50 idag: 6
Spotify streams igår: 121 126
Totala Spotify-streams: 1 886 282
YouTube-spelningar på officiella klippet: 875 089
Vinnarodds på Svenska Spel: 5.10
Vinnarodds på Unibet: 4.75
QX QX QX QX
Ronny: Efter att ha velat fram och tillbaka (och sett vad resten av Europa skickar) så är jag nog mest på Saade-tåget som vinnare. Ja, jag har fortfarande lite svårt för hans nasala live-röst, men totala paketet skriker verkligen ESC-succé: Dansen, numret och den moderna låten med en na-na-na-hook som är omöjlig att skaka av sig. Plus 30-åringen är ju en stjärna och kommer charma brallorna av Europa i Eurovision om han kommer dit en andra gång. Just nu tror jag dock att Eric får det svårt: Främsta konkurrenten Tusse slår bredare i de olika röstningsgrupperna hos folket och de över 50 har svårare att se Erics mörka pop som en vinnare. Tvåa?

QX QX QX QX QX
Ken: Varje gång jag slutligen bestämt mig för att det är Tusse som kommer vinna årets final så blir jag abrupt påmind om att superproffset Saade inte riktigt tänker låta mig hålla kvar den tanken hela vägen ut. Det här är fortfarande en av finalens bästa låtar och dess absolut mest konstnärligt ambitiösa nummer, och ingen skulle unna Eric ett tioårsjubileum som återvändande ESC-artist för att försöka förbättra sin placering från 2011 mer än jag. Är juryn inne på samma linje så kan det mycket väl hända!

11. Dotter – Little Tot
Spotify Top 50 idag: 10
Spotify streams igår: 96 872
Totala Spotify-streams: 1 492 817
YouTube-spelningar på officiella klippet: 351 859
Vinnarodds på Svenska Spel: 10

QX QX QX QX
Ronny: Dotter hade en superchans att ta hem det i fjol. I år är det tuffare och Little Tot har inte varit den listsuccé som den borde ha varit om den skulle ha med toppstriden att göra. För även om utländska jurygrupperna strösslar tolvor över den (ESC-fansen älskar Little Tot) så kommer svenska folket max ha den som femma (gissar Tusse, Saade, Clara, Danny före) och då är den ute ur slutstriden. Synd på en så bra låt och fantastiskt nummer. Är det något jag skulle gjort annorlunda i detta grymma paket är det att blinga upp första minuten, det tar för lång tid innan  Dotters popdänga blir just en dänga, den är för ”tillbakahållen” för länge…

QX QX QX QX QX
Ken: Så när jag äntligen bestämt mig för att det står mellan Eric och Tusse, ja då kommer Johanna Jansson in i bilden också. Jag tycker Little Tot både är en bättre låt och har ett härligare (nu ännu mer Eurovision-pimpat) nummer än vad Bulletproof hade, och en del av mig kommer alltid, alltid vilja skicka en riktigt grym poptjej till tävlingen i Europa. Att Dotter “gör en The Mamas” i år är väl inte en helt orimlig tanke, men hur mycket jag som sagt än älskar allting med detta, så tror jag ändå inte att det är i år min dröm kommer att slå in. Men bra är det. Riktigt jävla bra. Och jag tenderar att glömma det mellan varven.

12.  Arvingarna -Tänker inte alls gå hem
Spotify Top 50 idag: 44
Spotify streams igår: 48 966
Totala Spotify-streams: 689 924
YouTube-spelningar på officiella klippet: 85 481 (minst antal hos finalbidragen)
Vinnarodds på Svenska Spel: 300
QX QX QX
Ronny: Ett härligt avslut på en grym final. Segerchans noll procent, danschans 95 procent! Jag är så glad att den här typen av musik funkar i mello fortfarande och de fyra ex-vinnarna levererar sin Nanne-skrivna partytext med den äran. Kärlek.

QX QX
Ken: Det har väl sällan varit så trist att vara den traditionsenliga “få igång publiken i slutet på startfältet med en chanslös låt”-låten än just i år. Superproffsen i Arvingarna gör sitt bästa för att få vägglössen i det tomma Annexet att dansa och inte vilja gå hem, men som låt och tävlingsbidrag betraktat får de nog tyvärr finna sig i att ligga längst ned på de flestas listor, utom möjligen de allra djupaste Mello-fanatikernas och dansbandsälskarnas. Vad gör det å andra sidan, när det här gänget återigen bevisar att man kan vinna Melodifestivalen och sedan återvända glansfullt nästan 30 år senare och ta sig till final? Imponerande. Och ett härligt statement till vem som än må vinna ikväll. Herregud så spännande det blir!!