Lisa Langseth är kvinnan bakom Kärlek & anarki, Netflix-succén som just nu är streamingtjänstens tredje mest sedda i Sverige, och har genererat massor av fans i andra delar av världen. QX kollade in med Lisa om serien som blivit en av höstens snackisar.

Vad är den stora skillnaden mellan grundmanuset och hur serien blev?
– Vi har gått igenom många faser längs vägen, men i slutändan blev den som jag tänkte. Med film och tv skulle jag säga att de tre faserna manus, inspelning och klippning alla är lika viktiga för slutprodukten. Jag tror jag jobbade med den i över ett år utan att veta om det var en film eller en serie.  Mycket av serien växte fram i klipprummet, men känslan av vad jag ville förmedla är väldigt mycket samma. För mig var det viktigt att karaktärerna inte skulle vara svartvita, man ska se flera dimensioner av dem så man kan vara icke-dömande mot karaktärerna och deras handlingar.

Ett läppstift spelar en stor roll i serien, hur blev det just det föremålet som Sofia och Max växlar mellan varann efter olika utmaningar?
– Det var ett suddigum från start, men det blev så trist i bild. Sen var det något kul i att hon sminkade sig i ett exklusivt Yves Saint Laurent-läppstift, det blev visuellt snyggt med lite guld och så.

Läppstiftet Sofie och Max bollar mellan varandra är av märket Yves Saint Laurent och heter Tatouage Couture Lipstick. Finns från 252 kr på bland annat lookfantastic.se

Ni var tvungna att ta en inspelnings-paus när corona-pnademin drabbade världen i våras, förändrades inspelningarna på något sätt när ni kom tillbaka?
– Det var vidrigt att se hur det slog ut alla våra liv. Vi hade bara tre veckor kvar av filmande och det var hemskt att inte veta vad som skulle ske med min ”bebis” som jag gett så mycket för i flera år. Men det jag kunde göra under sex veckor var att klippa materialet vi hade, så jag satte mig i klipprummet för att se hur historien skulle landa. När vi sen kom tillbaka var vi redan så samkörda, så det var inte så stor skillnad. Men det var munskydd, restriktioner och en egen bajabaja som följde med så fort vi filmade på nya platser.

Seriens huvudintrig tar fart med Sofies runk på kontoret. Jag tyckte det var intressant med ordvalet då användningen av ”runk” oftast är reserverat till när en man tillfredställer sig?
– Intressant fråga. Vi hittade inget bra ord för kvinnlig onani, det fanns inget bra som beskriver det hon gör. Att säga att hon onanerar var inte rätt för mig, för det var inte det hon gjorde. Runka är liksom väldigt sakligt: Man bränner av en runk, kommer och sen är det skönare efteråt. Sofie runkar på samma sätt som en man, och hon är ju också porrmissbrukare och kommer till porr, så det kändes rätt i sammanhanget.

Det förekommer en samkönad romans i serien, var den med hela tiden och är Denise en lesbisk karaktär?
– Ja, den var med hela tiden och jag ser Denise som en lesbisk karaktär.

Flera som sett serien upplever att den skildrar en skruvad verklighet, håller du med?
– Delvis. Man måste ju skruva upp det för att lite för att få till vissa lite kanske absurda scener. Men det är en balansgång. Jag ställer mig ofta frågan: Skulle detta kunna hända? Ja, blir svaret, även om det kanske inte är så troligt. En del saker kanske inte är troliga, men de bygger i alla fall på att de SKULLE kunna ske. Vi langar ju inte in en flygande elefant, för då spricker trovärdigheten. Så, ja, det är en lite skruvad verklighet. Men en trovärdig sådan.

Lena Endre spelar sig själv i en scen och hon är inte den enda kända personen som medverkar. Andra som flimrar förbi är författarna Camilla Läckberg, Stefan Lindberg och Stig Larsson plus influencern Andreas Wijk som är röda mattan-gäst.

Berätta om Lena Endre, som dyker upp som sig själv i serien!
– Jag känner Lena sedan innan, och älskar henne. Jag har alltid velat jobba med henne och hon tyckte det var en kul grej, och var jättenöjd efteråt. Jag vill ju driva med allt och alla, och vi hoppar inte på nån. Serien visas ju till exempel på en streamingtjänst, vilket vi också har kul kring i serien.

Björn Mosten filmdebuterar i serien och har fått massor av hyllningar, jag hörde att ni körde igenom alla repliker innan inspelningen?
– Det känns taskigt att säga att det var en provspelning, utan det var mer för att kolla om Björn, som var ny i inspelningssammanhang, kände att han pallade det här. Och det visade sig vara väldigt värdefullt i efterhand, då vi kände varann och redan hade hittat en arbetsmetod när vi väl spelade in. Inga jämförelser i övrigt, men så gjorde jag med Alicia (Vikander) också när vi gjorde Till det som är vackert 2010. Vi gick igenom varenda scen och det gjorde sen att vi hittade ett omsesidigt förtroende.

Max mamma Pernilla är orimligt oskön, var kommer hatet mot Max ifrån?
– Jag skulle säga att det är väldigt synd om henne. Hon fick Max jättetidigt och innan hon träffade sin nuvarande man så var hon väldigt ensam med honom och fick ta mycket ansvar och offra mycket. Hon fick sedan aldrig hjälp att hantera det, och jag tror det inte är så ovanligt att många kvinnor hamnar i den situationen.

Hur gjorde ni scenerna på bokmässan?
– De stora miljöscenerna filmade vi året innan, innan själva inspelningen. Resten är uppbyggt i studio, och Karin Myrenberg Farber har gjort ett fantastiskt jobb att få dessa att sömlöst funka ihop.

Finns det planer på en andra säsong?
– Vi vet inte, men jag sitter i möten…