Berätta om filmen, vad handlar den om?
– Filmen handlar om Oskar som kliver på nattåget hem till Älvsbyn, efter en intervju i Stockholm. Med en lång natt framför sig får han ögonkontakt med en kille på tåget, Ahmad, och första gången möter han en blick som känner samma längtan som han själv.
– Filmen är baserad på ett personligt minne från en resa som jag gjorde när jag var 18. Jag hade tagit nattåget från Älvsbyn till en intervju för en filmkurs i Stockholm. Efter intervjun gick jag tillbaka till Centralstationen för att ta den drygt 12 timmar långa nattågsresan hem igen. Jag förväntade mig en händelselös resa, som hemresor oftast brukar vara. När tåget började rulla såg jag den vackraste killen jag någonsin sett, sitta snett mittemot mig. Han såg såklart att jag tittade, och för att inte bli påkommen tittade jag bort. Men jag kunde inte låta bli att titta tillbaka. Och för första gången i mitt liv mötte jag en blick som såg min attraktion gentemot honom och visade att han kände likadant för mig. Det var en omvälvande resa och långa 12 timmar som fick mig att omdefiniera vem jag ville vara. Nattåget är inspirerad av detta minne. Tack och lov kom jag in på filmutbildningen också, hade inte det hänt så kanske inte den här filmen hade blivit av.
Du har tidigare gjort andra filmen på HBTQ-temat, är det ett medvetet val att göra filmer med det temat om man själv är HBTQ eller blir det bara så eftersom det alltid ligger en närmre hjärtat?
– Jag, producenten Frida Mårtensson, fotografen Marcus Dineen, våra två skådespelare Erik Nilsson och Khalil Ben Gharbia, är här i Venedig för att fira och representera vår film. Det är ett väldigt speciellt år med tanke på Corona. Venedigs Filmfestival är den första stora filmfestivalen som öppnar upp för fysiska visningar med publik sedan pandemin startade. Men med en hel del restriktioner och regler både vad gäller munskydd, feberkontroller och distansering.
Hur känns det att som första svenska HBTQ-film på 86 år får vara med och tävla?
Hur hittade du killarna i huvudrollerna?
– Både Erik och Khalil lyckades ta till sig karaktären och gestalta den med en otrolig närvaro. Det är något av det skickligaste som en bra skådespelare kan göra, att sätta sig in i en annan människas/karaktärs perspektiv och vilja, samt ge uttryck till den på ett naturligt sätt. Jag är otroligt stolt över deras insatser och allt de gett till filmens karaktärer.
Vad har du fått för respons på filmen?
Vad har du på G annars?
– Jag tillsammans med mina kollegor driver ett produktionsbolag, Verket Produktion. Där jobbar vi med massor av projekt, närmast har vi en inspelning av en kortfilm som heter Lyckad Upptining av Herr Moro som ingår i Svenska Filminstitutets och SVTs sci-fi satsning 2121. Sen har vi flera andra kortfilmer i produktion och utveckling av ett par långfilmer, samt en dramaserie.