Vari låg den stora utmaningen att göra en festival nu när världen ser ut som den gör?
Helena: Man får börja om, tänka om! Vi vände oss till våra artister och berättade att vi vill köra på. Men, på deras villkor. Alla fick en hemläxa – hur kan man presentera sitt arbete i pandemins skugga? Hur kan man kommunicera med en publik, och ge folk en fringeupplevelse trots social distansering och allt som hör därtill. För att inte prata om etik – är det ens skäligt att genomföra en festival när folk dör runt omkring oss? Vi fick en lavinartad respons med kreativa lösningar och översköljdes av passion från medverkande artister, budskapet var tydligt – konsten måste få plats/andas “no matter what”.Beskriv kort Fringe för den oinsatte!
Lina: STOFF är en multidisciplinär festival inne på sitt elfte år. Fringen har sina rätter i Edingburgh. Den första fringefestivalen ägde rum i Edinburgh 1947 i samband med en internationell teaterfestival som syftade till att skapa förbrödring i Europa. En del av teatergrupperna som ville medverka fick inte plats, så de skapade istället en egen scen i festivalens utkant. Den första fringefestivalen var född. Ordet ”fringe” är engelska för just ”utkant”. Numera finns cirka 200 uppföljare runt om i världen, alla med olika format och storlek. Det som förenar denna stora familj är tanken om att bygga en plattform för konstnärlig innovation och frihet samt att främja för en demokrati det konstnärliga skapandet.
Allkonstfestival låter som ett väldigt inkluderande begrepp, vad skulle ni vilja ha med men inte fått till?
Helena: Fringen är oerhört inkluderande och demokratisk och Stoff har haft en bra spridning genremässigt under alla år. Det är klart det finns vissa namn och akter som vi har på önskelistan, men för att svara direkt på frågan så är det något stort immersive projekt typ som Punch Drunk där artisten arbetar flera år på sitt medverkande projekt/bygger in sig på någon plats i staden och stannar under en längre tid. Vi arbetar på att få till mer site specifika akter rent generellt och en dröm är definitivt att jobba med experimentella performance fotografen Spencer Tunick, det vore något för Stockholm och Sverige.
Nånstans ni drar gränsen för konstnärer som hör av sig och ni säger nej till?
Lina: Gränsen för oss handlar om plats på scenerna, vi har helt enkelt inte tillräckligt med scener och lokaler för att hushålla alla konstnärer som söker till oss. Vi försöker skapa ett program som är mångfacetterad. I grund och botten borde alla ha rätt till att nå ut med sina narrativ, sin historia, till en publik. Självklart är konstnärlig kvalitet nummer ett när vi väljer programmet. Och vi vill bjuda publiken på något fräscht. Vi ska va den platsen där man upplever både högt och lågt. Både roligt trams, och performancegenier!
Flera inslag faller inom HBTQ+sfären, vad kan ni exempelvis berätta om Yolanda Aurora Bohm Ramirez performance?
Adam: Det är ingen hemlighet att STOFF är QSF (Queer As Fuck)! Det har vi varit från första början. Drygt hälften av festivalens innehåll har HBTQ+ narrativ i kompromisslös #QueerSTOFF anda!. När vi skulle välja årets program, var Yolanda en självklarhet. Hen invigide vår festival 2019 med både brandtal och eldslukning! När vi hörde att Yolanda har en ny pjäs på gång, kände vi att det är något man vill lyfta, därmed är Yolanda en del av vårt “STOFF LIVE from Orionteatern” program, som livestreamas från Stockholm ut till världen via STOFF’s digital scen på Abundo, Facebook, samt Sydney Fringe festival! “… and trans people are from Mercury!” tar oss på en resa genom en superhjältes värld. Tänkt hopp, skönhet och bitterhet ii “Spoken Word” form från den ordsmeden som Yolanda är! Pjäsen är så ny, att vi inte ens sett den innan premiär. Vi ger Yolanda i princip fria händer! Andra Queera karameller är “Hire Me Please”, och SQ, ODR, Revelations och Queers On the Fringe!
Yung Titties är en tung bokning, vad kommer de göra och varför bjöd ni in dem?
Adam: Har en man gång erfarit Yung Titties live på scen, vill man ha mer! Det är andra gången Sveriges tuffaste hip hop trio gästar STOFF. Dom visade då vart skåpet ska stå, nu vill vi att en bredare (stream) publik ska ha chansen att se dom reagera! Förvänta er nya och gamla Yung Titties hits! Framträdandet kommer att vara finalen på “The Sanitasia Gala”, som började med “Instagram Live” auditions flera veckor sedan! Artister från hela världen gjorde korta liveframträdanden, en bunt gick till finalen, som äger rum på Orionteatern. Kvällen är en vision skapad av prisbelönta Grebnellaw, Butcherqueen, Progressive Genitalia, Shaya Khalil, Farvash Razavi oc Smiley! Vi tar bara in 25 person i lokalen, där alla, både publiken artisterna och crewet kommer att bär skyddskläder to the max, medan man avnjuter en performance och installationstripp som påminner om Berlins Berghain! Kvällen välkomnar publiken till framtiden där man hämtar inspiration från Planet 2020. Artisterna vill att publiken ska känna sig fabulous och utplåna gränsen mellan dystopi och utopi medan den linjära tiden kollapsar bland klassisk gala parafernalia.
Hur kan man bäst ta del av festivalen, hur visas den?
Adam: Man kan göra en fringe QUIZ på vår hemsida, som frågar lite om ens “Mood”. Man får då en bunt förslag på akter som passar som tex: The “I just really miss Berghain”, The “Feed my nihilistic soul”, The “Mum and I’d like something that goes with rosé”. STOFF 2020 avnjuts bäst med bra hörlurar och en stor skärm. 75% av programmet kommer att visas via Abundo, som skapat en Netflix-style streaming tjänst för performance, teater och musik. Dessutom har vi flera skräddarsydda evenemang sända till Facebook direkt från Orion, däribland BLM inspirerade BLACK OCEAN, med Josette Bushell Mingo i spetsen. Vi inviger dessutom festivalen via en stream, där queera stand-up klubben Stand Up Yours är programledare. Vi vill även nämna vårt samarbete med Sydney Fringe, där vi delar vårt, och deras program i ett “pay what you want” system! Man även se saker IRL! Kolla in programmet på Cyklopen, Danscentrum och Teater Tre! Skynda att boka, på grund av corona-regler är det begränsat antal biljetter kvar och det börjar redan sälja ut.
Och vilka är ni som är med och arrangerar?
Helena: Vi är en trojka av gamla gymnasiepolare med gedigen bakrgund inom scenkonst, eventplanering, producentskap, produktion och kommunikation. Vi startade Stoff då vi ansåg att det var så oerhört svårt att hitta speltillfällen som ung/utforskande scenkonstnär i Stockholm och Sverige. Vi ville skapa en plattform för det oslipade, det experimentella och det laborativa. Fringen öppnar för dessa möjligheter lokalt, nationellt och internationellt.