Utvecklarna säger till Aftonbladet att spelet inte kretsar kring att Tyler är en transperson, utan om en människa som återvänder till sin hemstad, tacklas med gamla minnen och får lösa mysterier från barndomen. Det är inte han själv som har problem eller kämpar med sin sexuella identitet, det är personerna i hans omgivning.
Till sin hjälp, för att göra Tyler så autentisk som möjligt, har utvecklarna tagit hjälp av Nick Adams, som själv är transperson och jobbar för GLAAD. Där har han som uppgift att försöka öka representationen bland hbtq-personer inom populärkulturen.
Nick Adams ville inte att Tylers karaktär skulle bygga på tidigare klyschor om transpersoner, till exempel porträtteras transpersoner ofta i samband med trauma och lidande. Han ville att Tyler skulle framstå som trygg och glad.
– Spelet handlar inte om att Tyler är trans. Han vet vem han är. Det här är en berättelse om att återvända till en liten stad och försöka förstå vad som hände under din uppväxt och lösa mysterier från barndomen. Samtidigt som du behöver hantera reaktioner från folk runt omkring dig som har åsikter om din könsidentitet, säger Adams till Aftonbladet Spela.
Nick Adams har själv vuxit upp i en småstad där det bara bodde 600 personer och har själv fått möta mycket fördomar. Adams hoppas att spelaren ska kunna relatera mer till transpersoner med hjälp av spelmekaniken. Spelaren kommer till exempel behöva reagera på kränkande kommentarer eller tvetydiga komplimanger.
Morgan Lockhart, som är lead writer, berättar för Aftonbladet att hon och hela teamet har lärt sig jättemycket genom att ta in andra perspektiv och att de växt som människor.
– Vi har verkligen velat utmana oss själva i att skapa en historia utanför vår egen bubbla, så att spelarna kan göra samma resa som vi gjorde och växa lika mycket.
”Tell Me Why” släpps i tre kapitel till PC och Xbox One. Det första är ute nu, det andra kommer den 3 september det sista den 10 september.