På 50-årsdagen av Stonewallupproret ordnade Klarna showen Looks and Laugh med drugorna Aquaria, Asia O’Hara, Kim Chi, Naomi Smalls och Violet Chachki och Stockholm Pride aktuella Icona Pop. Tro mig, det var världens show. Om du inte tror mig, så får bilderna nedan tala för sig själv.
QX har pratat med Julia Grönstedt, Marketing Specialist på Klarna, om deras nya kampanj, Shop Like a Queen, där de samarbetar med världskända dragqueens.
Icona Pop och en massa etablerade drugor i en dragshow på Broadway under Pride. Vad kommer det sig?
– Att lansera världens smooothaste shoppingtjänst i USA är ingen liten sak. Det är då man tar fram det tunga artilleriet. Dessa superstars har, med hjälp av appen, skapat sig varsin look som visades upp på scen under showen Looks and Laughs i New York under World Pride.
Har ni gjort något liknande tidigare?
– Vårt amerikanska huvudkontor ligger i Columbus, Ohio, och vi deltog med Shop Like a Queen på Columbus Pridefestival, lite som ett genrep. Plus att vi lanserade hela samarbetet live från DragCon i Los Angeles för en månad sedan.
Vad har ni för förhållande själva till Pride och drag queens?
– På ett personligt plan känns det kul att vi får vara en del av något så stort och så viktigt just i år, att hylla en kultur som under 50 år har kämpat för sin rätt att uttrycka sig fritt. Det känns också extra roligt att så många anställda på Klarna inom hbtq-communityn har varit delaktiga i kampanjen och många har hört av sig och uttryckt stolthet och entusiasm för kampanjen Shop Like a Queen*.
Vad gjorde ni från Klarna mer under World Pride? Parad? Fest?
– Listan med idéer var oändlig, från rosa pansarvagnar i paraden till stora efterfester men vi valde att fokusera på våra queens och showen på PlayStation Theater. Jag ska faktiskt marschera i paraden för första gången i år, jag är otroligt peppad på det!
Missa inte bilderna från showen!