Utställningen på Prins Eugens Waldermarsudde är Lars Wallins första och visar alltifrån brudklänningar och couture till historiska teaterkostymer och glittriga schlagerkläder.
Under julhelgen skrev Lars Wallin en önskelista över vad han ville ha med i utställningen och därefter ringdes det runt till kända och okända människor för att samla ihop Lars Wallins designhistoria i fysisk form.
– Det har varit väldigt många kära återseenden eftersom jag fått låna tillbaka nästan allt jag ville ha. Det är bara en Mae West-klänning som jag gjorde till Kim Andersson som försvunnit, resten finns representerat. Dessutom i väldigt gott skick, berättar Lars.
Utställningen består av ungefär 170 kreationer, och historierna bakom plaggen berättas i en 300 sidor tjock bok som skrevs i samband med att utställningen utformades.
– Jag gör ju mycket privata jobb med plagg som allmänheten aldrig får se, och har länge velat göra en utställning för att visa min bredd som designer. Det har också varit roligt att gå tillbaka och se mina första grejer. Hur jag tidigt etablerade min stil, och sedan förfinat den genom åren.
Utställningen är den största som gjort med en enskild designer i Sverige, och visar upp kläder som burits av några av Sveriges mest kända ansikten.
– Det är en hel del med från showen som Peter Jöback gjorde på Börsen eftersom det var en riktig glittershow där jag kunde ta ut svängarna ordentligt. Och så har jag plockat fram femton av de kostymer jag gjorde till Operans uppsättning av Gustav III.
Alla schlagerbögar blir givetvis glada över att höra att en bit visuell Melodifestivalshistoria även ryms i utställningen. Carolas Evighets-kläder visas med Alcazars Not a Sinner Nor a Saint-dressar och Linda Pritchards omtalade 70 000 kronors-klänning från årets Melodifestival.
– Alla som gillar glitz och gala kommer definitivt få sitt lystmäte, ler Lars.
– Jag skulle snarare beskriva det som en visuell upplevelse än en utställning.
Vad är du mest stolt över om du ser tillbaka?
– Att jag klarat tjugo år och lyckats att bygga upp ett eget varumärke. Med utställningen vill jag inspirera unga människor. Visa att det faktiskt går att lyckas om man satsar och verkligen tror på sina drömmar.

Lars Wallin Fashion Stories. Prins Eugens Waldemarsudde 7 maj-18 september