Ibland kan en kyss verkligen påverka och förändra attityder. Den kan vara utmanande, överraskande – och helt fantastisk. Och det är nog många runt om i Sverige som har sett kyssen från reklamfilmen för Canal Digital – där en fotbollsspelare klättrar upp på läktaren och kysser en manlig supporter – och precis som vi hoppat till i tv-soffan.
Vissa har säkert skruvat obekvämt på sig och famlat efter fjärrkontrollen för att byta kanal, medan de allra flesta av oss vill se den om och om igen. För det här är en kyss som utmanar, som bryter ny mark och som får oss att känna hopp, glädje och passion. Och det här är precis vad fotbollsvärlden behöver.
Killarna i reklamfilmen heter Shane och Paul. Och när det var dags för QX-galan så flög vi hit dem så att de kunde ta emot priset för Årets Kyss.
Shane (fotbollsspelaren) som själv är öppet gay sa i tacktalet att han är stolt över att få vara med i en reklamfilm som bryter ny mark och som visas på dagtid – och att han själv aldrig fick se två killar kyssas i en reklamfilm när han själv växte upp.
Paul (fotbollssupportern) berättade att han kände hur stämningen på arenan ändrades till det sämre när killarna precis kysst varandra för första gången.
– Det var en känsla av rädsla och hat, sa han. Och la till att han själv tyckte att reklamfilmen var modig, vacker och att den förhoppningsvis river en del murar.
Se när Shane och Paul tar emot priset på QX-galan!