Under många år jobbade Francis Lee som skådespelare med roller i bl a TV-serien Morden i Midsomer och Mike Leighs film Topsy Turvy. Sedan bestämde han sig för att bli filmregissör, och gör nu succé med God´s Own Country, en delvis självbiografisk berättelse om att växa upp som gay ute på landet i Yorkshire.

-Jag upplevde aldrig några fördomar där. Man är mer intresserade av vem du är än vem du ligger med, säger Lee till QX.

Jag träffar honom på filmfestivalen i Berlin, där filmen visas i sidosektionen Panorama. Några veckor tidigare har Lee varit med den på The Sundance Film Festival, där han till sin stora överraskning vann priset för bästa regi.

-Bara att få komma med där var stort. Och att sedan vinna ett stort pris, det var nästan ofattbart, säger den yvigt skäggige Lee.

God´s Own Country, som Lee också skrivit, utspelas ute på landet i Yorkshire. Johnny (Josh O´Connor) bor med sin åldrade pappa och sin styvmor på en gård, där livet är rått och tufft. Den inbundne Johnny mockar skit, tar hand om djuren och på fritiden super han hejdlöst och har sex med unga män han träffar. Det är en tröstlös tillvaro och han längtar efter någonting annat. Detta andra kommer i form av Gheorghe (Alec Secareanu), en rumänsk gästarbetare som får tillfällig anställning för att hjälpa till med gården. När han och Johnny bor över ute i en hydda i närheten av lammen de ska ta hand om tänder det till. De har sex i gyttjan utanför hyddan, vilket är inledningen till en allt annat än problemfri relation.

-Jag växte upp i det här området, min pappa var fårfarmare och jag bor själv i området numera, säger Francis Lee.

-Jag har aldrig sett landskapet skildrat på samma sätt som här. Det skildras ofta som oerhört vackert, men i verkligheten är det kallt och vått och lerigt och isolerat. Det är inte ett ställe där man tar promenader. Det är inte vackert och jag ville skildra det som jag såg det och som jag ser det.

Han är vag med när han själv kom ut som gay, men menar att det helt allmänt inte finns någon homofobi av den sort många föreställer sig att det finns ute på landet.

-Det har aldrig varit något problem. Man bryr sig inte.

Däremot kan det vara problem kring invandring, och detta skildrar Lee genom att låta en man attackera Gheorghe på den lokala puben.

-Jag jobbade ett tag på en skrottipp, och där träffade jag en rumän som kommit till England för att söka ett bättre liv. Han hade blivit oerhört illa behandlad, och jag skämdes över det, och ville ta upp det i filmen.

Detta med acceptansen av att Johnny är gay visar sig när hans styvmamma hittar en använd kondom på golvet. Hon spolar ner den i toaletten, och så är det inte mer med det.

-Familjen behöver ha honom där, utan Johnny skulle arbetet på gården inte fungera. Och dom ser hur umgänget med Gheorghe får honom att mjukna, att bli trevligare, han är inte längre en tyst skitstövel. Så dom backar upp honom.

-Från början, när han träffar Gheorghe, så är Johnnys attityd ”jag knullar med dig, men vi ska inte ha någon relation, och känslor är farliga”. Men han ändrar sig sakta.

Sexscenerna är långa och relativt explicita. Jag säger att de känns improviserade och Lee skrattar.

-Tvärtom. De är oerhört koreograferade. Varenda rörelse fanns redan i manuset, så mina skådespelare visste exakt vad som skulle hända. Den första sexscenen, den som utspelas utomhus, repeterade vi i ett varmt rum. Jag visste att vi skulle filma utomhus i skymningen för att få rätt ljus, och vi hade ont om tid. Jag lovade dom att det skulle bli max två tagningar.

-Vi började bygga karaktärerna tre månader innan inspelningen, vi skrev biografier för dom båda, från födseln och framåt. Vi filmade kronologiskt, jag ville få med landskapets utveckling tån vinter till vår. Det innebar att jag i princip inte lät dem träffas förrän det var dags att träffas i filmen, så att deras relation i verkligheten utvecklades samtidigt som den i storyn.

-Skådespeleri är tufft, att låtsas vara någon annan samtidigt som en massa människor står och tittar på dig. Min uppgift var att få dem att känna sig säkra, såväl före som under och efter inspelningen.

Lee var också noga när han valde sitt team bakom kameran, speciellt fotografen.

-Det var nödvändigt att det var någon som de kände och kunde relatera till, eftersom det skulle vara mycket närbilder och han skulle vara fysiskt väldigt nära dem.

Lee skickade också iväg O´Connor och Secareanu att läras sig arbete på ett lantbruk på riktigt, i vilket bland annat ingick att ta hand om lammfödsel.

-Allt du ser är äkta. Jag ville att de skulle kännas som en del av landskapet.