Med åren har medlemmarna i Alcazar märkt att fler och fler barn lyssnar på deras musik. Till hösten ville de göra något för deras nya publik och eftersom Lina Hedlund kände Thomas Elbaum och Patrick Österman, männen bakom Vincent Shoe Store, föll valet på en gummistövel.

– Varför inte? Det är ju något som barn har året runt, säger Lina Hedlund.

Designarbetet har gått snabbt, något som inte varit fallet om skon hade haft klack (”den hade kunnat bli hur hög som helst”), och fokus har legat vid funktion

Thomas och Patrick, männen bakom Vincent Shoe Store
– Inget strass eller fjädrar som ramlar av och handtag så att man kan dra på sig den själv. Och så Alcazarloggan i glitter, säger Lina Hedlund.

Stöveln finns i bandmedlemmarnas favoritfärger – orange, rosa och svart.

– Alcazar är ju väldigt färglatt, lekfullt och dansigt. Barn älskar färg, så det kändes självklart att Vincent och Alcazar ska göra något tillsammans. Det har varit barnsligt roligt, säger Thomas Elbaum på Vincent Shoe Store som guidat gruppens kreativitet.

Alcazarstöveln kostar 349 kronor och finns upp till storlek 38. Ca 1800 par finns tillverkade. Runt 1000 säljs i Vincents 20 butiker i Sverige och på vincentshoestore.com. Ett par i varje storlek i varje butik.

Alcazar släpper även singeln One two three four. Låten är tänkt som en barnlåt med tillhörande koreografti. Med den uppträder de i Vincents monter på Underbara Barn-mässan i Älvsjö.

Kommer ni helt att byta klubbspelningar mot dagisgig?
– Nej, vi behöver nog inte ge oss in i dagissvängen. Alla barn kan komma och se oss ändå. Fast man vet ju aldrig. Kanske till våren…