Den brittiska butikskedjan Boots, som bland annat säljer hudvård och smink, släpper årligen en extra uppmärksammad reklamfilm inför julen. Årets har på sociala medier kritiserats för att vara för woke eftersom Adjoa Andohi som spelar Lady Agatha Danbury i serien Bridgerton och i Boots reklamfilm tomtemor, är svart och dessutom refererar till en person med pronomen hen. Reklamfilmen börjar med Adjoa som hittar tomten sovandes på en fåtölj. Eftersom högtiderna börjar närma sig och det är en hektisk period i tomteverkstaden, tar hon saken i egna händer och börjar dirigera de extravagant sminkade tomtenissarna.Under reklamfilmen, där låten Who’s That Girl? av artisten Eve spelas i bakgrunden, används queera termer som slaying av tomtenissarna och verkstaden heter werkshop istället för workshop.

Trots att det första flödet av kommentarerna på Yotube ändå var positivt inställda till reklamfilmen, är de senaste inläggen i kommentarsfältet negativa. De flesta uttrycker att de aldrig mer kommer handla i Boots-butikerna. Och det verkar finnas ett allmänt missnöje kring bristen på ”julkänsla”.

En person skriver

”Som en vit engelsk man kommer jag inte att handla på Boots längre!!!!”

En annan person skriver

”Vad är juligt med detta?  Vilket skräp!  Är det här för barn eller vuxna?  Jag förstår inte? Hur har det här något med julanda att göra?”

Den högerextrema gruppen Britains First har uppmuntrat deras följare på X (tidigare Twitter) att totalt bojkotta butikskedjan. Gruppen blev avstängda från Facebook 2018 till följd av deras anti-hbtq och speciellt anti-trans inlägg.

En talesperson för Boots reagerade på kritiken på sociala medier i ett svar till nyhetssajten MailOnline:

 ”Vi inser att människor ser fram emot att se vår julreklam varje år och att de har sina egna åsikter om den kreativa inriktningen. Vi strävar alltid efter att skapa inkluderande kampanjer och vill påminna tittarna om att Boots har en present för alla typer av skönhetsentusiaster. Vi står fast vid att motsätta oss alla former av diskriminering.”

Den queera sociala medieprofilen Snatched By Will (William Grande) medverkar också i reklamfilmen.