Inför Idahobit-dagen den 17 maj (tidigare kallad Idaho-dagen) uppgav IKEAs People & Culture Manager, Miriam Swärdh, i ett pressmeddelande att försäljningen av de regnbågsfärgade kassarna Storstomma dragit in 3 miljoner till stödarbete för hbtq+ flyktingar.
Kassarna har sedan 2019 sålts i KEA-varuhusen och efter att initialt blivit kritiserade för pinkwashing tills dess att de meddelade att en del av försäljning skulle gå till just flyktingar.
De 3 miljoner kronor som dragits in under de fem åren den regnbågsfärgade kassen har sålts har fördelats mellan FNs flyktingorgan UNHCR och sedan förra året även till RFSLs arbete via organisationen Newcomers.
– För oss är den en bärare av våra värderingar om inkludering och rätten att vara sig själv. Att vi dessutom har möjlighet att tillsammans med våra kunder skänka pengar till UNHCR och RFSL som stöttar människor som är mycket utsatta gör den ännu viktigare för oss, säger Miriam Swärdh i pressmeddelandet.
Åsa Widell, generalsekreterare på Sveriges UNHCR-verskamhet konstaterar att hbtq+ personer tvingas fly undan hot och hat världen över.
– Vi är väldigt tacksamma och glada över att bidraget från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda hbtq+ flyktingar. Det är ytterst nödvändigt och gör verklig skillnad för de personerna, säger hon.
Även RFSL är tacksamma för stödet låter de hälsa i pressmeddelandet.
– Med stödet från IKEA och kunderna som älskar regnbågskassen kan vi göra ännu större skillnad för alla de hbtqi-personer som tvingas fly och behöver vårt stöd för att hitta nya hem och rätten att få vara sig själva, säger Fredrik Nilsson, tf. Verksamhetschef RFSL.