Gays som straighta (och alla däremellan) fascineras av en tecknad penis som i olika former tecknats på olika plagg. Dickfashion föddes ur att Micke fick ett infall att trycka en tröja med en penis på till radiomannen och parets polare Roger Nordins födelsedagsfest, och Pontuz gillade idén och gjorde en likadan: Deras tröjor blev festens snackis.
– Alla ville ha dem, och när det var QX-gala ett par veckor senare gjorde vi nya. Folk blev som galna och ville slicka på tröjorna, skrattar Pontuz.
Det överväldigande intresset fick Pontuz hjärna att gå i spinn och samma natt gick han in och köpte domänen dickfashion.com.
Dickfashion är en kul idé med ett djupare syfte.
– Det bygger på att bryta normer, att sticka ut och ha kul. Att våga gå ut med en tecknad snopp på en tröja. I lutherska Sverige ska man inte ha sånt, medan det kryllar av fallossymboler i andra länders kulturer, menar Pontuz.
– Vill du ha uppmärksamhet men inte vill ta plats, är dickfashion grejen. Våra produkter öppnar konversationer. Jag vet inte hur ofta jag blir stoppad på stan när folk ser vad jag har på mig, berättar Micke.

Micke och Pontuz träffades i en tresamhet som idag är en tvåsamhet, och de kommer från två vitt skilda bakgrunder. Micke är uppvuxen i Sjöbo med en farfar som var nazist.
Som barn fattade han tidigt att han var bög men höll tillbaka det, och det i kombination med psykisk ohälsa som odiagnostiserad ADHD gjorde att han aldrig kände att han passade in. Och i sann svensk småstadsanda fick han ofta höra att han skulle hålla sig inom ramarna och inte våga drömma. I relationer senare i livet var det alltid något som Micke skulle ändra på, men när han träffade Pontuz så hjälpte och pushade han Micke att blomstra i sin kreativitet.
Pontuz har på sitt håll stöttats av sina föräldrar och aldrig känt att han behöver ”godkännas” av någon. Särskilt inte i de rum inom affärslivet som han befunnit sig. Han har drivit företag hela sitt liv och bland annat varit koncernchef på KICKS.
– Folk kan dra åt helvete om det inte passar. Att jag är gay ska inte spela någon som helst roll, säger han.
Och när han slutade inom affärsverksamheten och satsade på egna Sneakerstvätten och nu Dickfashion bestämde han sig för att bara göra kul saker.
– Livet är för kort för att ha tråkigt, och jag vill nu göra sånt jag mår bra av.
I just bryta-normer-anda lät de sy upp två pälsar, fusk såklart, som de under vintern skridit fram genom Stockholmsnätterna i. Självklart går dessa som allt annat att custom-beställa från dickfashion.com.
Var de än drar fram gör Dickfashion succé.
– Vi var på en överklassfest häromdagen, och folk blev sjukt intresserade. Alla vill veta varifrån plaggen kommer. Vakterna på Cafe Opera ville så gärna ha våra tröjor att de ville att vi skulle gå in utan tröja, skrattar Pontuz.

Har ni aldrig varit med om något negativt?
– Bara en gång. Det var när vi gick från Berns till T-Centralen med pälsarna på. Då var det några som skrek bögar genom en bilruta.
Vem vill ni se bära Dickfashion?
– Alla tycker vi! Alla behöver vara med och bryta normer och fördomar, men om vi skulle kunna hjälpa en osäker person som behöver styrka att våga vara sig själv så betyder det mycket för oss.
Just nu erbjuder Dickfashion t-shirts, linnen, skjortor, shorts, hoodies, armband, halsband, bakformar, kepsar, mössor, skärp, kalsonger, badbyxor, träningskläder, solglasögon, byxor, strumpor och fiskedrag!– ja allt utom skor.
Att börja småskaligt verkar inte vara er grej?
– Det är vår ADHD. Vi köper allt. Jag vaknar av att Pontuz sitter med telefonen upplyst. Och vi börjar alltid morgnarna med att prata Dickfashion-planer.
– Så vitt vi vet finns inget sånt här internationellt, så vi vet inte vart det kan landa. En del av de stora svenska klädkedjorna har redan visat intresse, men vi vill ha kontroll över varumärket. Vi vill också vara nära vårt gaycommunity, så snart kommer vissa produkter att säljas i QX-shop på nätet, berättar Pontuz.

Och jo, självklart kommer det också ett snipptryck.
– Många tjejer har kommit fram och sagt att de vill ha en snippa. Utformningen av det lite mer naturtrogna trycket var inte helt lätt för mig som aldrig sett en snippa på nära håll i hela mitt liv, berättar Micke.
– När en flatpolare gav sitt första omdöme löd det: ”En blandning av Screammasken och en alien”. Men nu har vi hittat rätt med två olika tryck, ett lite mer stilistiskt och ett tydligare.

Dickfashion är snabba I vändningarna och produkten skickas dagen efter beställning. Trycket görs direkt vid beställning och de har varit otroligt noga med kvaliteten. Allt har tvättats flera gånger för att se att det håller. Det småskaliga utan mellanhänder gör också att man prismässigt kan ligga på en marknadsmässig nivå.
– Vi vill att det ska vara möjligt för alla att köpa, ett par shorts runt 200 kronor är ett bra pris, menar Pontuz.
När var senaste gången ni lämnade hemmet utan en kuk omkring halsen eller på ett plagg?
– Du, det har inte hänt sedan vi började med Dickfashion, svarar båda.
Och slutligen: Micke, är kuken som är loggan baserad på nån?
– Jag minns inte riktigt vad det var från start. Först var det nog en porrskådis så jag tejpade fast ett bakplåtspapper på datorskärmen och skissade av, men sen har den formats om längs vägen. Jag får ofta frågor om det är Pontuz och då brukar jag fråga: ”Tycker du att den är stor eller liten? Och svarar dom stor så säger jag ”ja, då är det hans”

dickfashion.com
Insta: TheRealDickfashion