Igår öppnade Kicks sin e-handel, vilket innebar att alla de 10 000 produkter som finns tillgängliga på flaggskeppsbutiken på PUB i Stockholm, nu kan köpas i hela landet.
– Om man tar manlig hudvård som exempel så brukar det vara ett väldigt litet segment i fysiska butiker. På nätet finns tio varumärken inom hudvårdsserien, säger Nanna Hedlund, marknadschef på Kicks.
Produkterna skickas med post mot porto, eller fraktfritt til närmaste Kicks-butik. De första beställningarna trillade in igår.
– Många av dem var manlig hudvård till Norrland. Särskilt MAC-produkterna, som tidigare inte funnits utanför Stockholm, Malmö och Göteborg. Det är roligt att se att vi fyllt ett behov hos kunden.
Den diskretion som internet erbjuder är också ett plus, menar Nanna Hedlund.
– Det kan vara känsligt att köpa skönhetsprodukter och då är det skönt att kunna gå igenom hela sortimentet i lugn och ro. Man kan även recensera produkterna och ge tips åt en vilsen vän.
Kicks e-handel är den första auktoriserade internetåterförsäljaren av selektiva skönhetsmärken som just MAC, YSL, Biotherm, Lancôme och de flesta dofter. Nanna Hedlund ser två problem med den e-handel som funnits tidigare:
– För det första kommer inte varan direkt från leverantören, vilket har gjort att kunden kunnat få hem en torr mascara som man senare får väldigt svårt att reklamera. För det andra är priserna såpass låga att varorna kan tänkas ha ett tveksamt ursprung. Det kan vara stöldgods eller utgångna produkter, som säljaren inte betalat något för.
Länge har böcker, kläder och hemelektronik varit populärt att handla via internet. Sammanräknat med biljetter till resor omsätter e-handeln i Sverige 53,9 miljarder kronor enligt betalväxeln Dibs e-handelsindex. 2009 uppgav 63 procent av svenskarna att de beställt varor eller tjänster på internet under de senaste tolv månaderna. Motsvarande andel 2008 var 53 procent, enligt Statistiska Centralbyrån.
Uppdaterad 2016-11-15