Förutom de uppenbara miljöfördelarna, bli elbilarna tysta, lättkörda, billiga att serva och får oslagbart låga driftskostnader. Nackdelarna handlar fortfarande om begränsad räckvidd och högt inköpspris. En omgång batterier kostar 100 000 – 200 000 tusen kronor. Sedan tillkommer kostnaderna för själva bilen…

Mitsubishi I-Miev är en liten fyrsitsig elbil som sedan ett knappt år tillbaka säljs på den japanska marknaden. I år kommer den tillsammans med systerbilen Peugeot Ion, till Sverige. Ion/I-Miev lagrar strömmen i litiumjon -batterier som laddas fulla på åtta timmar och sedan räcker till 130 kilometers körning. I Japan testas också ett snabbladdningssystem som fyller batterierna på ca 30 minuter. Priset är inte fastställt men bilen kommer kanske att kosta kring 250 000 kronor, ca 150 000 kr mer än vad motsvarande bil i bensinutförande. Räkna också med att tillgången blir begränsad på grund av hög efterfrågan. Peugeot har redan sålt 2 000 bilar i Frankrike, trots att priset ännu inte är klart.

Nissan Leaf Electric

Nissan Leaf är en ny elbil som det japanska företaget utvecklat i samarbete med Renault. Leaf konkurrerar utrymmesmässigt med bilar i Golf-klassen. Även här används litium jon batterier och i Leaf ger de en räckvidd på upp till 16 mil. Säljstart under sista kvartalet 2010.
Renault har flera elbilar på gång som börjar säljas i bland annat Danmark under året. Skåpbilen Kangoo Express kommer i en eldriven version riktad mot företag. Renault Fluence heter sedanversionen av mellanklassbilen Megane. Den kommer i en eldriven version kallad ZE, med ett batteri som är anpassat för att kunna snabbytas med hjälp av en robot i en anläggning som ser ut ungefär som en snabbtvätt. Man kör in, stannar vid en stoppsignal och en robotarm tar ut det tomma batteriet och ersätter det med ett fulladdat. Processen tar under två minuter och den första anläggningen ska sättas upp i Köpenhamn före årsskiftet.

Renault ZE

I gränslandet mellan de batteridrivna elbilarna och dagens bensin och dieselbilar, finns plug-in hybriderna. I dessa kompletteras förbränningsmotor med en elmotor och ett batteri. Batteriet laddas över natten via ett vanligt vägguttag och ger sedan energi för några mils körning. När batteriet är tömt, startar förbränningsmotorn automatiskt och bilen fungerar sedan som en vanlig hybridbil. Rörelseenergin omvandlas vid inbromsningar till elektrisk energi som lagras i batteriet. Den återanvänds sedan när bilen accelererar.

I slutet av året väntas flera amerikanska plug-in hybrider nå den europeiska marknaden. Den första konceptversionen av Chevrolet Volt visades redan på bilsalongen i Detroit år 2007. Nu verkar det äntligen vara dags för serieproduktion. Ännu en amerikansk plug-in hybrid är på ingång under året i form av lyxbilen Fisker Karma. Litiumjon batteri ger upp till åtta mils räckvidd innan förbränningsmotorn behöver kopplas in. Karma ska klara 0 – 100 på under sex sekunder, toppfart ca 200 km i timmen och priset beräknas till över en miljon kronor.