Grundreceptet var enkelt – ta en standardmodell ur den lilla mellanklassen, utrusta den med motorn från någon av koncernens stora bilar, sätt i en läderratt, frontspoiler i plast och krydda med extra fräsiga dekaler.
Affischer på GTI-bilar kom att pryda pojk- och flickrummen hos bilintresserade ungdomar över hela världen. Många av dessa återkom också som köpare, när de väl uppnått körkortsåldern. En GTI var helt enkelt en bra kompromiss mellan sportiga köregenskaper, rimliga kostnader och praktisk vardagsfunktionalitet.
Under några år i det miljömedvetna 2000-talets inledning, såg GTI:s framtid ganska dyster ut. Vem behöver egentligen en småbil som accelererar från 0 – 100 km/tim på mindre än 10 sekunder? Nu har pendeln än en gång svängt och nästan alla tillverkare med självaktning har en ny GTI på gång, även om själva beteckningarna numera visar upp en större fantasirikedom än under det likriktade 80-talet.

Renault Megane

VW Golf GTI i sin senaste version har en fyrcylindrig turbomotor på 211 hästkrafter under huven. Med automatiskt växlande dubbelkopplingslåda klarar den här familjebilen 0 – 100 på 6,9 sekunder. Kör-glädjen känns igen från tidigare generationer och entusiasterna känner sig också hemma i sportstolarna med rutig tygklädsel. Golf GTI är fortfarande en ovanligt komplett bil, lika duglig för en utflykt till stormarknaden som för några varv på racerbanan. Pris, från 276 900 kr.
Frankrikes färger i sportklassen försvaras av Renault. Megane RS har just landat i Sverige och de som kört den rapporterar om extremt vassa vägegenskaper, en 250 hk stark turbomotor som kräver massor av varvtal för att trivas och en formgivning som gör att bilen ser ut att gå 250 km/tim redan när den står stilla. Den tjusiga karossformen medför dock att utrymmet i baksätet blir begränsat för alla utom mindre barn. Pris från 295 000 kr.

Den som behöver fokusera mer på det praktiska, kan till exempel titta närmare på Seat Leon Cupra R. Seat ingår i VW-koncernen och delar de flesta komponenter med bilarna från Volkswagen, Audi och Skoda. Designen är emellertid spanjorernas egen. Leon Cupra R är i grunden en rymlig, femdörrars mellanklassbil som försetts med en 265 hk stark turbomotor. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim. 0 – 100 går på 6,2 s. Pris från 269 900 kr.

Mazda 3 MPS

Mazda 3 MPS kommer också med fem dörrar som standard. Rejält avstånd mellan hjulaxlarna ger gott om plats i kupén men bagageutrymmet är mindre än i Seat. Mazda kombinerar klassisk japansk lättkördhet med en sällsynt eldig (men också bränsletörstig) 2,3-liters turbomotor på 260 hästkrafter. Bilen är accelerationssnabb som få, 0 – 100 km/tim tar bara 6,1 s. I grundpriset på 279 900 kr, ingår mycket av det som kostar extra hos konkurrenterna.

För den som absolut vill vara värst, finns bara ett alternativ. Ford Focus RS 500. Den här dräparversionen byggs bara i 500 exemplar, varav tio kommer att tas in till Sverige. Motorn är en hårt trimmad version av Volvos femcylindriga bensinturbo. I Focus RS 500 ger den 350 hästkrafter. Toppfart 263 km/tim och resan från stillastående till 100 km/tim går på 5,6 s. Pris från 392 900 kr.