Danska webbshoppen Fleggaard släpper en ny provocerande och sexistisk reklamkampanj för att locka till sig nya kunder. Med två reklamfilmer vill man locka till sig heterosexuella män och kvinnor genom att lova dem att de vet ”vad kvinnor, respektive män, verkligen vill ha”. Och detta habegär är inte riktat mot de el-artiklar och vitvaror som webbshoppen säljer, utan är riktat mot de potentiella kundernas köttsliga begär. I filmen riktad till heterosexuella män ses ett antal kvinnor i bikini och högklackat borda ett stort flygplan för att i luften ta av sig bikiniöverdelen, sminka sig, och helt topless hoppa fallskärm för att på så sätt sprida sitt budskap om att de vet vad män vill ha. En av kvinnorna råkar dessutom få av sig bikiniunderdelen i hoppet och landar spritt språngande naken i en pool.
I den andra reklamfilmen, riktad till heterosexuella kvinnor, visas en pojkbandsliknande uppställning sjungandes män som representerar olika delar av det stereotypiska mansidealet: med byggnadsarbetare, brandmän och piloter. Och med sin skönsång ska de alltså visa att de har vad kvinnor verkligen vill ha. Problemet med den senare filmen är att den snarare verkar vara riktad till en bög-publik än till heterosexuella kvinnor. QX gjorde därför en HBT-analys av innehållet för att se hur bögvänlig den nya Fleggaardkampanjen egentligen är:
Till att börja med kan det konstateras att killarna mer än att vara heterosexuella kvinnors drömmar, framförallt liknar mansstereotyperna från 70- och 80-talets gay-porr: med byggaren, brandmannen, kadetten, piloten och badvakten – samtliga teman som figurerat i porr-jätten Falcons olika filmer från perioden och numera närmast kan kallas kultförklarade. Dessutom kan man med viss fantasi också läsa in stora delar av Village People i uppställningen av männen i filmen, som ju också de bryter ut i en tämligen schlagerbetonad kärlekssång. Dessutom flyger luftskeppet över Golden gatebron, som ju är situerad i San Fransisco, vilken är en stad som ofta betecknats som en av världens främsta gayhuvudstäder. Och för att driva gay-djupet ännu längre bör det konstateras att luftskeppsscenen över Golden gatebron är en pastisch på James Bond-filmen A View to a Kill från 1985 där Max Zorins (Christopher Walken) luftskepp flera gånger svävar ovanför den berömda bron. I filmen gjorde gay-ikonen Grace Jones en av sina mest berömda roller som bondbruden och skurk-medhjälparen May Day.
Så med bruket av gay-ikons-referenser, bögporrsstereotyper och Village People-flörtar kan man nog konstatera att det inte är den avsedda kundgruppen som slutligen kommer att lockas med Fleggaards nya reklamkampanj…
Se bögflörten här:
Se den provokativa topless-choken här:
Kolla Fleggaards hemsida här:
fleggaard.dk
Uppdaterad 2016-11-15