Det var Elisabet Qvarford som 2002 såg till att den fackliga centralorganisationen TCO började intressera sig för hbtq-frågor och hon var en av dem som låg bakom att 10 000 personer inom försvaret, polisen och Svenska kyrkan fick hbtq-utbildning.
I december utsågs Elisabet Qvarford, som för fyra år sedan anställdes som press och pr-ansvarig på Svenskt kött, till tillförordnad vd och första april fick hon tjänsten.
– Det är jätteroligt, särskilt som köttbranschen är så mansdominerad, säger hon.
Svenskt kött arbetar för att få konsumenterna att välja kött från Sverige och har tagit fram den blågula ursprungsmärkningen ”Svenskt kött”.
Vad gör dig till en bra vd?
– Jag har en bred bakgrund med en examen i företagsekonomi som bas. Jag är också bra på att nätverka och att kunna se saker ur olika perspektiv. Och jag är inte rädd för att sätta ner foten när det behövs.
Hur ska du få in dina hbtq-kontakter i Svenskt kött?
– Det får jag fundera på, men en rolig grej är att jag blev inbjuden till den hemliga Facebookgruppen ”Köttfrossa”, som går ut på att flator träffas och äter kött, när jag började på Svenskt kött.
Många flator har ju ett komplicerat förhållande till kött, vad har du för förhållande till det?
– Jag äter gärna kött, men det ska självklart vara svenskt! Det är en hel del som reagerar på att jag är flata och köttätare. Det finns för många flatnormer, att man ska vara vegetarian, ha en viss typ av frisyr eller tänka på ett speciellt sätt. Mitt budskap är att man bör skippa normer och inte behöver skämmas för att man äter kött!
Uppdaterad 2016-11-15