Steven Klein, som tidigare regisserat både videon till Lady Gagas singel ”Alejandro”, samt regisserat reklamfilmen till hennes parfym ”Fame”, har nu regisserat kampanjfilmen för Dsquared2s nya underklädeslinje. De nya underkläderna, som främst kommer att finnas tillgänglig i den klassiska brief-modellen, kommer att börja säljas i Dsquared2s internationella egna butiker, samt på modehusets webbshop senare under hösten.
Men det kanske inte främst är de enkla och klassiska kalsongerna som kommer att generera mest uppmärksamhet, utan den kampanjfilm som Klein nu regisserat för klädmärket. Videostycket, som är ett sexuellt laddat filmklipp på 1,5 minuter, följer Kleins arketypiska sadomasochistiska och gravt sexuellt laddade bildspråk. I videon kan de tre unga modellerna Matt Woodhouse, Ryan Bertroche och Travis Hanson ses i ett triangeldrama mellan sex, våld och skönhet. Klein, som främst gjort sig känd som en av världens främsta modefotografer, har under de senaste åren börjat fokusera allt mer på att regissera videokonst och musikvideos. Efter hans två samarbeten med Lady Gaga, har han nu också startat ett hemligt projekt tillsammans med pop-ikonen Madonna – ett hemligt projekt som än så länge bara är känt som ”The Secret Project”, men som antas vara Madonnas kommande musikvideo.
Men genomgående för Kleins alla projekt är hans råa bildspråk och hans benägenhet att sätta en form av likhetstäcken mellan just sex och våld. Inte sällan ses hans modeller stå uppställda i positioner som både associerar till sex såväl som avrättningsliknande scenarion. Inte helt oväntat är en av Kleins tydligaste influenser också den klassiska filmen ”Nattportiern” från 1974 med Charlotte Rampling och Dirk Bogarde i huvudrollerna. En film vars både sadomasochistiska och fascistiska estetik ofta ikoniserats i modesammanhang, och då inte minst i Kleins två egna senaste projekt: i både videon till Alejandro och i de två trailers som släppts till Madonnas ”The Secret Project” görs tydliga kopplingar till den berömda balettscenen ur just Nattportiern.
I den nya underklädeskampanjen för Dsquared2 ligger dock fokus inte på några nyckelscener ur den ikoniserade modefilmen, istället dyker Kleins fascination för fascismen upp i filklippets svart-vit-röda färgskala. Också det en subtil referens till hans drift att verka vilja hitta den förenande länken mellan det mest förvridna uttrycken för mänsklighetens ondska och det sexuellt eggande i skönhetens obefläckade naivitet.
Se Dsquared2s nya kampanjfilm här:
Uppdaterad 2016-12-06