Edblads VD Eva Boding berättar att Edblad  sedan starten 2006 arbetat med att lyfta viktiga samhällsfrågor, bland annat genom projektet Edblad Helping Hand, ett paraplyprojekt som lyfter fram olika organisationer och frågor, och där Edblad stöttat genom att designa unika smycken skänkt en summa av försäljningspriset till dessa organisationer.
– Inför 2021 ville vi vidga frågan om jämställdhet och respekt för olikheter. Här föddes idén till att stötta Regnbågsfonden, utöver andra Helping Hand projekt som vi gör under året, berättar Eva Bodin.

Kollektionen Rainbow är designad av Ulrika Runius, Edblad Designstudio, och består av en smal ring med stenar runt om i regnbågens alla färger, och finns i fler storlekar än vanligt för att passa alla regnbågspersoner. Här finns också örhängen prydda med regnbågsfärgade stenar och sex stycken ”studs” som bildar formen av en regnbåge på ett smyckeskort.
– Vi har valt att utveckla några av våra absolut populäraste smycken då vi vet att just dessa kommer att ge bäst effekt till insamlingen.

 

 

Många företag är just nu väldigt aktiva i att visa Pridestöd men det talas om en backlash och att stödet inte är genuint och begreppet pinkwashing, att kapitalisera på HBTQ-rörelsen för att tjäna pengar på oss dyker ofta upp. Kan du förstå problematiken? Och varför är Pride viktigt för er?
– Ja, det är lätt att se och förstå. Men hos Edblad har vi dock så djupt rotat i bolaget, i vår kultur och i vår värdegrund att vi alltid lyfter viktiga samhällsfrågor och ”ger tillbaka”. För Edblad handlar det i år om att vidga ett arbete som vi gjort i över femton år, och att vi snarare vill vässa våra sinnen att tänka jämlikhet och respekt för olikheter i ett större kontext än för våra kvinnliga kunder. Vi har en stor plattform att nyttja för viktiga frågor, vi har enormt många följare och trogna kunder över hela landet. För Edblad är det dags att använda denna plattform för att nu också lyfta Regnbågsfonden och ett fortsatt arbete med detta. 

Samarbetet med Regnsbågsfonden är i första skedet under augusti så att Edblad tillsammans med dem kan utvärdera och se hur vi kan fortsätta vidare framåt.  Men Edblad har för avsikt att designa ett nytt Rainbow-smycke varje år.

Syns det i butikerna att ni stöttar Pride?
– Självklart, vi lanserar kollektionen och samarbetet som ett eget släpp för att det ska få ta plats och synas extra mycket, våra fysiska butiker och online kommer att skyltas om i både skyltfönster och inne i butikerna och personalen utbildas. Vår butik på Götgatan i Stockholm kommer att lyftas extra mycket. Avslutningsvis kommer vi att driva en ”runda-upp-kampanj” i butikerna för att kunna samla in så mycket pengar som möjligt till Regnbågsfonden.