Det gigantiska modehuset Dolce&Gabbana har bestämt sig för att stänga ner sin sidokollektion D&G. Vår/sommarkollektionen 2012, vilken nyligen visades på Milanos modevecka, blir därför den sista kollektionen någonsin för D&G. Modevärlden har reagerat på beskedet med chock då D&G tjänar företaget astronomiska 400 miljoner euros per år (enligt vouge.com), och dessutom fortsätter att ta upp marknadsandelar och vinna i popularitet.

Männen bakom Dolce&Gabbana, Domenico Dolce och Steffano Gabbana, har gett få kommenterar ang. beslutet men har låtit meddela att: ”för att kunna finnas på marknaden under en lång tid framöver, och för att kunna lämna ett arv efter oss, är det viktigt att det bara finns ett märke och inte två. Detta är inte ett avslut, utan en början på nya möjligheter, men med enbart ett märke.”

Spekulationerna till varför företaget valt att stänga ner en sådan kassako har varit många, inom branschen går rykten om att det o ena sidan är en pr-kupp för att få ytterligare uppmärksamhet för företaget, och att det o andra sidan skulle kunna röra sig om kreativ torka. I samband med att allt mer fokus lagts på att designa D&G har huvudkollektionen, Dolce&Gabbana, fått kliva tillbaka och därför stagnerat rent kreativt under senare år. Man tror att en sammanslagning av de två märkena ska generera en kreativ injektion i huvudlinjen och åter göra den till modehusets fokuspunkt.

D&G lanserades för 17 år sedan som ett ungdomligare och trendigare alternativ till den vuxnare och mer sobra stilen som Dolce&Gabbanas huvudlinje uppvisade. Den ungdomligare kollektionen var också något ”billigare” än sin storebror och man hoppades därigenom också kunna nå ut till en större publik. D&G blev en succé hos kunderna och blev också omåttligt populär hos gaypubliken till följd av sin fräcka och sexiga image.

Gaypubliken agerade inte bara konsumenter till kläderna utan var många gånger också inspirationskällan till kollektionerna. T.ex. var urdandyn Oscar Wilde huvudpersonen i höst/vinterkollektionen 2009, vars storslagna estetik och dramatiska livsstil fick leda vägen för utformningen av kollektionen. Wildes egen konstsyn – att en människa med lite tur kan uppnå evigt liv genom att lämna storslagen konst efter sig – kanske också kan vara en av faktorerna bakom beslutet att stänga ner D&G. Ett av motiven bakom nedstängningen var just att designerparet ville lämna ett arv efter sig, något de inte kände var möjligt med två märken i deras namn på marknaden. Men nu, med full fokus på endast ett märke, kanske deras dröm om evigt liv genom konsten kan slå in…