I vårt samhälle finns det fortfarande en distinkt skillnad gällande vad som är manligt och kvinnligt när det kommer till kläder. Det är också mer tillåtet för kvinnor att använda sig av typiskt manliga attribut i sin klädedräkt än tvärtom. Det är tydligt att Josefin Strid arbetar med att spränga gränser för vad som är tillåtet för män att ta på sig, men än så länge behövs det nog en viss portion mod hos de män som väljer att bära dem.
Josefin Strid har börjat erövra modevärlden och får mer och mer uppmärksamhet i media, bland annat är tidningen Dorian väldigt förtjust i hennes skapelser. Hon fick sin första symaskin när hon var femton år och hade sina första modevisningar när hon gick på gymnasiet. Då var drömmen att studera på Central St Martins i London. I slutändan blev det Textilhögskolan i Borås men resultatet blev oavsett lärosäte detsamma, framgång.
2011 har så här långt varit ett händelserikt år för Josefin Strid. Hon var en av kandidaterna för Årets Rookie, hade sin examensvisning i Borås samt visade sin senaste kollektion under Modeveckan i Stockholm. Temat och inspirationen för hennes kreationer var Yellow Stone National Park och konstnären Georgia O’Keeffe. Det var en färgglad kollektion och Josefin Strid ville skapa en känsla av tystnad och lugn. Det var meningen att själva visningen skulle få publiken att känna hopp och glädje.
Vad det gäller nya mål för Josefin Strid så har hon precis påbörjat Mastersprogrammet på Textilhögskolan i Borås. Hon trivs väldigt bra och anser att det finns atmosfär av stor frihet och det finns även väldigt bra tekniska möjligheter med stickeri- och trycklabb. Långsiktiga mål är att ge sig ut på den internationella marknaden med Japan och Korea som första anhalter. Lyxmarknaden i Sverige är liten och för att får en bredare kundbas är det nödvändigt att ge sig utanför vårt lands gränser. För Josefin är det viktigaste att skapa kläder och hennes inspiration är att bearbeta något som känns intressant just då i kreationsprocessen.
Josefin tycker att det är viktigt med kvalitet framför kvantitet och att kunder behöver ta sitt ansvar och se över hur vi konsumerar.
Uppdaterad 2021-03-17