– Vi skulle inte satsa brett, utan på de som skämmer bort sina hundar, de som behandlar dem som barn, hundar som bär kashmirtröja och åker barnvagn, berättar Sonja Catani inlevelsefullt på klingande finlandssvenska när vi ses hos Hugo & Celine i centrala Stockholm.
De första glassarna såldes på posha Strandvägen 1 och snart var bollen i rullning. Ryktet om Sonjas satsning hade spridit sig, golfklubbar och eleganta restauranger ville ha Hugo & Celine, och det faktum att hundägare gillar att sociala medier-skryta med vad deras fyrbenta favoriter stoppar i sig var ingen nackdel. Hon pratar också dagligen med hundägare via sociala medier.
– En bild som läggs upp i Uddevalla kan ge kunder i Dubai, ler hon och fortsätter:
– Jag har gjort två säljsamtal under mitt liv: Det allra första, och det som gick till de som idag är vår största kund, ler Sonja.
Hugo & Celine-glassarna tillverkas idag i en fabrik i Karlshamn och över 50 000 glassar i månaden produceras under högsäsong. Smakerna Lickin’ Liver, Slick Salmon och jakthundsfavoriten Magic Moose var de första som gick ut. Idag finns även smakerna Happy Herring, Dear Oh’ Deer och Cool Cod.
– Att slicka i sig en 120 g portion glass tar 10-20 minuter och frambringar lyckohormoner. Lite som när vi kysser någon, förklarar Sonja.
Idag är sortimentet utökat med snacks och hundmat i läckra, lagom stora förpackningar. Designmedvetna storstadsbor med begränsat förvaringsutrymme beskriver genomsnittskunden rätt bra. Det var när Sonja upptäckte att hundmat bara innehöll väldigt lite procent kött, men däremot en mängd läskiga utfyllnadsingredienser som stärkelse, socker och konstigheter man inte ens vet vad det är, som hon bestämde sig för att göra världens bästa hundmat. En professor i veterinärmedicin i Helsingfors var med om att utveckla innehållet i Hugo & Celines produkter, och det ekologiska tänket genomsyrar produktionskedjan.
– Vi använder svenska råvaror av bästa kvalitet och så långt det är möjligt så använder vi enbart ekologiska råvaror i produkterna. Vi vill veta var ingredienserna kommer från och ta reda på hur vi kan använda produkter ingen annan använder. Som Salmalax, där bara den finaste biten går ut till handlarna. Resten av fisken är ju lika fin så vi tar vara på resten. Vårt nötkött kommer från lugna mjölkkossor som får beta i lugn och ro. Vi betalar till exempel två kr extra för att sköldkörteln inte ska med i slakten, då den innehåller hormoner som inte är bra för hundar.
Hugo & Celine går bra i Norden. Hemglass, Arken Zoo och framförallt Mathem säljer varor med de små taxprofilerna på. Plus massor av veterinärer, kaféer och butiker.
Men den starkt framväxande asiatiska marknaden ökar. Sydkorea är stor marknad, Dubai och Hong Kong är på frammarsch och Singapore, Taiwan och andra asiatiska marknader är snart Hugo & Celine-certifierade.
– De är galna efter europeiska produkter, och har koll på hur saker produceras. Den snabbt framväxande medelklassen äger hundar som de älskar att skämma bort.
Är ett världsherravälde för Hugo & Celine troligt?
– Vad jag vet finns inga liknande företag, som gör glass i animaliska smaker för hundar. Hundindustrin omsätter 100 miljarder dollar, och två bolag står för nästan allt. När jag träffade dem nyligen sa de att såna som jag är deras största hot. För att vi får folk att inse vad hundar egentligen ska äta.
Ett exempel på hur dedikerad Sonja verkligen är att ge hundarna bra produkter: Under parollen Show don´t tell gjorde hon ett experiment för att bevisa hur säker hon är på sina produkter. Under en vecka åt hon bolagets egen raw food hundmat och mådde hur bra som helst efteråt.
Har du fått erbjudanden om att sälja?
– De är och nosar på oss. Men jag skulle inte sälja. Det är ju mina hundar det handlar om.
Nedanför våra fötter springer Hugo & Celine, företagets stoltaste profiler. Något säger mig att de är mycket taxamma idag.
En portion Hugo & Celine har ett rekomenderat utpris på 45 kr. Hemglass säljer trepack 135 kr.