Saab var den första biltillverkare i USA som direkt vände sig till homopublik.
QX:s bilredaktör Tommy Wahlström säger att bilden av Saab skiljer sig väldigt i Sverige och USA. Här i Sverige ses den som en ”allemansbil” men i staterna är den nischad till en målgrupp som gillar att sticka ut, ha kul och samtidigt vara ekonomiskt och ekologiskt medveten.
– Varför är Saab en gaybil?
– Saab har valt att gå sina egna vägar och historiskt valt att satsa på smart design framför rå styrka. Det har tilltalat individualister över hela världen.
– Vilken betydelse har det för ett bilmärke att rikta sig till en gaypublik?
– Ingen tillverkare har råd att ignorera en målgrupp som är så köpstark som vi är! Men jag skulle inte gå så långt som att säga att Saab direkt riktat sig till gaypubliken här i landet. I Sverige har andra märken använt mer direkt riktad marknadsföring mot oss. Till exempel Nissan som valt att ställa ut i Prideparken och gå med annonser i QX.
– Vad tänker du kring GM:s eventuella försäljning av Saab?
– Det spelar roll på så sätt att kanske upp mot 20 000 arbetstillfällen i Sverige påverkas av hur det går för Saab. Och det grundläggande problemet är att Saab inte gått med vinst sedan 1995. Det innebär att antalet eventuella köpare är få och inte beredda att betala särskilt mycket samtidigt som den nuvarande ägaren GM är i ett katastrofalt ekonomiskt läge och kämpar för att undvika konkurs. Det finns en allvarlig risk för att Saab kommer att läggas ner inom kort.
– Vilken tycker du är det queerigaste bilen?
– I senaste papperstidningen QX så utsåg jag Fiat 500 till ”Årets Gay-bil” med motiveringen att ”den charmar brallorna av de flesta, satsar på ett vackert yttre, gärna ställer upp på lite bus men inte tummar på säkerheten”. Jag skulle kunna tillägga att den också är väldigt högljudd…
Uppdaterad 2016-11-16