Såhär ser den ut, annonsen som ansågs för provokativ för Dagens läsare. I en intervju med dagensmedia.se förklarar Elisabeth Sandlund, ansvarig utgivare för Dagen, att texten ”30 års kamp i kyrkorna har gett resultat” är stötande, då den troligtvis syftar till fjolårets införande av samkönade äktenskap.
– För dem är det en triumf, men för en stor del av våra läsare och för vår ledarsida är det en stor sorg. Hade vi lyckats stoppa det här så hade det varit vår triumf, säger Elisabeth Sandlund.
Erik Andersson från EKHO – Ekumeniska grupperna för kristna hbtq-personer – är ansvarig för lägret.
– Jag blev förvånad, upprörd och arg, jag förstår inte hur en kristen dagstidning kan stoppa en annons om ett kristet HBTQ-läger. Jag trodde att den här debatten hade blivit bättre, säger han till dagensmedia.se.
Erik Andersson har även skickat ut en debattartikel, undertecknad av lägrets övriga arrangörer, där bland annat följande står att läsa:
”Vi vet att det finns många ungdomar i Sveriges kyrkor och samfund som mår väldigt dåligt på grund av sin sexualitet och sin kristna tro. Dessa ungdomar upplever i vissa fall helvetet på jorden. Det som Riks EKHO och EKHO Göteborg tillsammans med Göteborgs Haga församling, Skolkyrkan i Göteborg och Svenska kyrkans unga i Karlstads stift ser som sin uppgift är att skapa en mötesplats för dessa ungdomar där man för en helg kan få vara precis den man är skapad av Gud för att vara.”
Uppdaterad 2016-11-15