I söndags hölls en kampanjdag för att bevara äktenskapet heterosexuellt. I samband med den dagen sattes reklamskyltar upp i Stockholms tunnelbana. ”Mamma, pappa, barn” är budskapet från kampanjen Bevara äktenskapet.
Kampanjen bedrivs av Aktionskommitén Bevara äktenskapet som samlar in namn mot det könsneutrala äktenskapet. Bakom kampanjen står en lång rad religiösa samfund, företrädare och religiösa debattörer, liksom personer som Jan Myrdal, Gun Kessle och Paolo Roberto. Kampanjen uppger att man fått in drygt 55 000 namn mot att blanda samkönade par med olikakönade i samma lagstiftning.
På Qruiser har frågan diskuterats bland medlemmarna under helgen där såväl de som försvarar kampanjens rätt att annonsera i tunnelbanan som motståndare till detta debatterat. En klubb kallad ”Bevara barnen från bevara äktenskapet” har bildats med krav på att reklamkampanjen tas bort från tunnelbanan.
RFSL Stockholms ordförande Jerry Adbo gick idag ut med ett pressmeddelande där man kritiserar Stockholms Lokaltrafik hårt för att man tillåter det man kallar ”åsiktsreklam”.
– Hur skulle det uppfattas till exempel med åsiktsreklam om judar, om muslimer etc? Anmärkningsvärt är dessutom att SL kan tillåta denna typ av kampanj! Är inte tunnelbanan till för alla?, frågar han sig.

Stockholms lokaltrafik har regler mot tobaksreklam, alkoholreklam, reklam som strider mot god marknadsföringssed. Dessutom tillåter man inte reklam som ”kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp”. Det är tolkningen av detta som diskussionen handlat om sedan kampanjen kom upp.
Från Clear Channel som bokar annonsplats säger försäljningschef Görel Johansson till QX.se att man fått in vissa klagomål.
– Men vi är ingen censur utan vi går på de riktlinjer som finns.
På SL har man under dagen diskuterat de protester som inkommit efter att journalister kontaktat dem men man har enligt presschef Björn Holmberg gjort bedömningen att den inte skall tas ned.
– Det är möjligt att det finns annat bakom kampanjen men det som finns i SLs trafikmiljö har vi bedömt att det inte behöver tas bort.
RFSL Stockholm uppmanar nu medlemmar att protestera mot reklamkampanjen genom att maila in till SLs Kundtjänst.

http://www.qruiser.com/clubs/club.php?id=97360

Källa: ”Bevara barnen…”-klubb på Qruiser

Publicerad: 2007-10-22 18:07:29