Recension:

Mitt första intryck är en fascination över hur 4 queerartister lyckas med konststycket att hålla en hel konsert tillsammans utan en enda paljett, regnbåge eller annan väntad HBTreferens. Det är nämligen först när man sätter sig ner, sluter sina ögon och verkligen lyssnar på det som framförs som det sublima budskapet blir kristallklart.
Det är i Malmö det händer, i en av godset Katrinetorps vackra salonger. Rummet är fyllt av förväntan inför det gedigna romanprogram. Sibelius, Stenhammar, Larsson och Nordqvist blir, med några extra grannländska gästspel, en Nordisk Romansafton med kärleken i blickfånget – kärleken i de mest varierade former.
I centrum står tenoren Rickard Söderberg (”1975” på Qruiser) och pianisten Fredrick Haglund (”isac79” på Qruiser), och vid deras sida har de recitatörinnan Malin Björns ((”brounau” på Qruiser) och producenten Jon Lundberg (”Legendary” på Qruiser).
Konserten kastar sig ut i hetronormitivitetens fortissimon i både Sibelius och Stenhammars olika beskrivningar av en naiva flickan som kom från sin älsklings möte, för att sekunden senare ge låta oss vibrera av den fysiska åtråns och älskogens skamlösa metaforer i Frumeries Hjärtats Sånger. Och dessa första nummer visar sedan vägen in i ett val av sånger som blir mer och mer både intressant och intrigant.
Att för första gången få höra en mansröst beskriva hur han kom som en vind och hela min världsbild rasar i Lars-Erik Larssons mezzosopranepos är en sådan befrielse. Och att tenoren ser sin man ”toreador” längst bak i salongen och beskriver honom från topp till tå i Peterson-Bergers kärleksfulla visor i svensk folkton blir något helt annat, än att få höra dem från ännu en avdankad sopran. Särskilt när man betänker hur dessa texter skrevs av en sann genusföregångare; Wendela Hebbe.
Den välklädda publiken fick som bonus avsluta kvällen med att få de lagda lockarna bortblåsta till tonerna av en stormande Till Havs, som fick den skånska stormen utanför fönstret att framstå som en mild sommarbris.
Aftonen ägdes av Rickards kraftfulla uttryck och Fredricks virtuosa ekvilibrism, och det var med en all-kärlek-är-bra-kärlek-känsla i hjärtat som den nästan hundrahövdade publiken både kunde summera en kväll som inte saknade mycket, ens mousserande vin i pausen.

http://www.rickardsoderberg.se

Källa: Hör hur det kunde låta på konserten

Publicerad: 2006-11-27 16:02:31