Själva får vi nöja oss med skämtfiguren Makoto i Enchanted Arms och det könlösa kärlekslivet i the Sims. Men det håller på att ljusna på horisonten. En ny stjärna på vår himmel är det nyligen släppta rollspelet Fable 2 där spelarens karaktär får flörta och gifta sig med karaktärer av samma kön.
Sedan begynnelsen utvecklas spelbranschen i brant stigande kurvor för hårdvarukapacitet och ständigt nya spelkoncept. Därför är det naturligt att vissa spelutvecklare hakar på trenden genom att även ligga i framkant beträffande valfriheten att forma sina hjältar efter eget tycke. Speldesignern Peter Molyneux är en av branschens superstjärnor och känd för sina ambitioner att förnya mediet. När hans team utvecklade första delen i succéspelet Fable till Xbox fick gamers möjligheten att bestämma könet på hjälten man ville utforska den öppna världen med. Men valfriheten stannade inte där.
Ens hjälte fick den unika möjligheten att flörta med samtliga av städernas invånare – även dem med samma kön. I Tyskland genomfördes en undersökning inför spelsläppet om vad konsumenterna värdesatte mest i spelet. Möjligheten till bögbröllop och flatfrieri röstades fram på toppen av listan. Resultatet fick utgivaren – det gigantiska spelhuset Electronic Arts som är mest känt för sportspel – att backa från planerna att släppa spelet i censurerad form i vilken inslagen tagits bort.
Innovatören Molyneux har redan tidigare gett spelarna möjligheten att avvika från heterosexualitetens defaultläge i den humoristiska filmskaparsimulationen The movies. Men även han själv blev något överraskad över vilket genomslag homorelationsfaktorn har fått eftersom han aldrig sett funktionen som avant garde. Det har istället handlat om en naturlig del av valfriheten i spelkonceptet.
När våra hjältar gifter sig med en annan man eller kvinna i rollspelsvärlden Albion höjer inte de övriga invånarna på sina digitala ögonbryn. Såväl bisexualitet som sängkammarscener är alla en naturlig del av Fable 2:s utbud. (Otrohet och bigami är också upp till varje enskild spelare men lär inte får dig att vinna några popularitetstävlingar) Utvecklingen vi ser är med största sannolikhet startskottet på ett mer individanpassat, lekfullare spelklimat. Ett spelklimat som just nu främst förs fram av branschen pionjärer.
Tack, Peter Molyneux.
Uppdaterad 2016-11-16