Tidningen Dorian startades i samband med Europride-festivalen för ett år sedan. Initiativtagarna Benjamin Falk och Jake Rydqvist satsade på att nå ”modeintresserade homosexuella män som i sinnet är mellan 20-40.”.
Tidningen har fram till att konkursen meddelades i slutet av förra veckan kommit ut i totalt fem nummer. Med skulder på omkring en halv miljon har dock företaget valt att ställa in betalningarna och begäras i konkurs.
Till Dagens Media säger idag Benjamin Falk att annonsintäkterna sjönk med 70% under hösten och att vårens återhämtning inte räckt för att klara av skulderna.
Benjamin Falk säger till QX att man kommer göra allt för att kompensera prenumeranterna.
– Men just nu kommer vi inte åt adressregistret som ligger hos Titeldata och som nu ingår i konkursförhandlingarna. Vi skall kompensera prenumeranterna med ett nytt erbjudande. De som har varit prenumeranter skall få något tillbaks.
Nu startar de två ett nytt företag under namnet Dorian Communications som skall arbeta med kommunikationstjänster. Syftet är att hjälpa företag som vill nå gaymarknaden. Dorian skall fortsatt ges ut men högst fyra gånger om året. Dorian Communications skall även satsa på webben med fokus på nyheter inom mode och nöje.
Redan den 23 juni kommer nummer sex av tidningen Dorian ut, berättar Benjamin Falk för QX.
– Därefter skall vi se hur vi rent strukturellt skall lösa det i höst.
– Vilka är det som förlorar pengar på konkursen?
– Det är huvudsakligen vi själva, svarar Benjamin Falk. Vi förlorar förutom insatsen även 310 000 i skulder som bolaget har till oss, förutom löner. Och vi har inte valt att gå i konkurs utan enligt reglerna i aktiebolagslagen så måste vi göra det oavsett om det är till oss själva som bolaget är skyldigt pengar eller ej.
– Nu vill vi jobba vidare med företaget men i en annan form. Vi har lärt oss att vi behöver ha fler produkter i företaget. Vi satsade allt på en papperstidning och det har visat sig att det inte fungera.
Uppdaterad 2016-11-15