Lördagskvällen kommer med all sannolikhet att bli en riktig rysare. Efter att ha sett genrepet så är vi inte mycket klokare än vad vi var innan. Vad vi vet är att vi kommer att få ta del av en fantastisk show: Petra & Christer Björkman tågar in med alla artister till ”Your Disco Needs You” (fast med svensk text), Shirley Clamp kommer återigen att bli allas favorit (efter en helt underbar sketch om vad hon gör idag…) och nykomlingen Motoboy kommer att bjuda på en finstämd duett med någon(kan det vara Charlotte Perrelli som dyker upp i morgon?).
Men framförallt: Vi vet ju såklart också att vi kommer att serveras ett par schlagerfavoriter i ett tjockt och spännande startfält: Ska Måns äntligen vinna? Ska Malena och Caroline skrälla? Ska Alcazar få åka till Moskva eftter tredje gången gillt i Globen?
Vi hoppas att vi kan ge er några svar här nedan….
Måns Zelmerlöw ”Hope & Glory”
QX QX QX
Ronny: Måns är en klippa på scenen och jag känner så mycket för att skicka honom till Moskva. Men han har inte LÅTEN. Hope & Glory är en okej schlagerpoplåt med en väldigt snygg refräng och en väldigt klen vers. Framförallt saknas spänningen och ”sexet”, och låten är allt annat än kittlande. Att skicka den här till Moskva känns som att skicka en korsning mellan Hero och Las Vegas, och det skulle väl varken hjälpa Sverige eller Måns att få ytterligare en artondeplats i ESC-finale? Däremot är Måns grym på scenen och numret är lysande iscensatt rent stilmässigt av Herr Engfors. Trea?
QX QX QX
Ken: Visst tillhör Måns de artister som någon gång kan/bör/ska vinna Melodifestivalen, men jag tycker inte riktigt det håller hela vägen i år. Numret är snyggt, Måns är ännu snyggare och men låten är ”bara” en helt okej Kempe-rökare som saknar den där extra lilla grejen som skulle göra den till en solklar finalfavorit. Topp tre känns rimligt – men visst vill vi skicka något lite mera originellt i år?
Caroline af Ugglas ”Snälla, snälla”
QX QX QX QX
Ronny: Vem hade trott att vi skulle får se denna stövelprydda Uggla i finalen för två månader sedan? Inte jag i alla fall. Men jag är så glad att hon är här. Hennes Joplin-doftande sextiotalsballad känns äkta och innerlig, och Caroline sjunger den snorbra. I tidningarna har den segertippats under veckan, och visst tror jag att den kan skrälla till sig en vinst. Det vore inte alls fel att skicka den till Moskva, och den skulle hävda sig riktigt bra i konkurrensen. Men. Här finns låtar som är bättre, och som dessutom känns roligare att skicka. Så jag lyssnar med andakt på den här snygga låten, men lägger ner telefonen.
QX QX QX QX
Ken: En tvåa i Göteborg, en trea i Norrköping – och när de första sorgliga pianotonerna fyllde Globen under repet igår så insåg jag att den konstiga bruden i de blå stövlarna faktiskt tryckt dit ännu ett QX lagom till finalen. Carolines låt verkar dela Sverige och själv har jag precis tagit ställning: Jag skickar numera gärna en ensam kvinna med en hjärtskärande Commitments-soulballad på svenska till Moskva…och jag tror inte jag är ensam.
Agnes ”Love Love Love”
QX QX QX
Ronny: Jag blir lika förvånad varje gång den här låten drar igång. Dansexplosionen tjugofem sekunder in i låten har ju vinnarpotential! Men sedan lyfter det aldrig riktigt och den där vinnarfeelingen är som bortblåst. Refrängen bara puttrar på och trots en snygg tonartshöjningen så saknas nåt. Hmmm, men vad? Allt annat är ju också rätt: Kläder, dansare, bakgrund, frisyr och sång. Vad är felet? Jag kommer aldrig fram till något svar och det gör att det här kan bli bidraget som faller mellan stolarna och som bara blir allas ”andrahandsfavorit” och därför får en dålig placering. Fan.
QX QX QX QX
Ken: Även om jag tror den här låten är chanslös ikväll – det är helt enkelt ett bidrag alla gillar, men inte tillräckligt många har som sin nummer ett – så håller jag fast vid att det är en av årets skönaste låtar med en av årets snyggaste artister som dessutom har finalens mest fantastiska öppning: övergången från Disneyballad till discorökare är genial! En radiohit från en av Sveriges just nu största artister vart den än hamnar när kvällen är över.
HEAT ”1000 Miles”
QX QX
Ronny: Ju mer jag lyssnar på 1000 Miles inser jag två saker: Sångaren Kenny sjunger utomjordiskt bra, och är en riktig stjärna. Men också att låten faktiskt inte är mer än okej. Visst, den har rätt bra driv och refrängen är klart trallvänlig, men den saknar det där lilla extra som skulle kunna göra den vinnarfarlig. Däremot borde den hamna någonstans i mitten just för att hårdrock har ett bra fäste i Sverige och ”svennebanan” tycker att det här är ganska vasst jämfört med alla idoler, discoakter och mjuka schlagerballder.
QX QX QX
Ken: Även om jag tror vinstchansen för Väsbyrockarna är lika liten som ölkorven i Crash spandexbyxor, så lär en duktig sångare, en riktigt schyst rocklåt och bara det faktum att de är ensamma i en genre som är gigantisk ute i stugorna bära fram H.E.A.T till de högre placeringarna. Femma?
Emilia ”You´re My World”
QX QX
Ronny: En okej låt med en okej sångerska ger en placering som inte är så okej. Emilias mjuka soulpop vinner nog varken röster från folk eller jurygrupper och har tydligast häng på en jumboplats. Jag tycker det är ett okej nummer och en småmysig låt, men om jag fick byta ut en låt i finalen mot Lili & Susie så är det den här.
QX QX
Ken: I Göteborg var den en charmig liten skräll – i Globen är den kvällens första kisspaus. Livet kan vara en ganska tuff schlager ibland, och spontant känns det som att Emilia kan vara den som får erfara det hårdast ikväll. Blir det jazzverser med lättflyktig Motownrefräng på årets sistaplats? Det är inte omöjligt.
Alcazar ”Stay the Night”
QX QX QX QX QX
Ronny: Alcazar står bakom de senaste årens snyggaste framträdande och jag är övertygad om att dom kommer att lyfta på taket till Globen på lördag med sin discodänga deLuxe. Stay the Night är riktigt stark och skulle absolut inte skämmas för sig i Moskva, men som vanligt är ”svennebanan” inte helt inne på samma vinstspår som oss homos och det gör att trion inte vinner. Däremot tror jag att de kan dra förbi merparten av startfältet när det väl gäller och dansa till sig en schysst placering.
QX QX QX QX QX
Ken: Alcazars bästa låt i festivalen någonsin kan ironiskt nog ge dem deras sämsta finalplacering. Inte om jag fick bestämma såklart; det här är i mina öron ohotat årets bästa låt med några av årets skönaste artister i ett sjukt coolt nummer som jag gärna skickat direkt till Moskva. Risken är dock att inte tillräckligt många tycker som jag, och att de i den tuffa konkurrensen om telefonröster därför blir typ sexa. Suck. Jag hoppas att jag har fel, och jag räknar med finalkvällens tre mest kokande minuter hos Globenpubliken på plats.
Sarah Dawn Finer ”Moving On”
QX QX QX QX
Ronny: Intrycket består. Moving on är en av årets starkaste låtar och jag älskar den. Jag fattar fortfarande inte varför svenska folket inte går igång på Sarah Dawns ESC-ballad med extra allt så som jag gör. Det här skulle funka utmärkt i internationella sammanhang och jag hoppas att i alla fall jurygrupperna kan lyfta fram den till en topplacering. Så, jag har inte gett upp hoppet och vet dessutom att Sarah kommer att sjunga musten ur alla sina medtävlande på lördag. Heja!
QX QX QX QX
Ken: Jag kan inte hjälpa det – lite av den här låtens strålglans svalnade för mig efter den förmodade fjärdeplatsen i Malmö och efter upprepade iPodspelningar. Kanske måste man helt enkelt sitta på plats i arenan (under hissen) för att riktigt förstå hur mäktigt det här är? Det betyder i och för sig inte att jag inte fortfarande älskar Sarah, hennes fantastiska röst och den översvulstiga balladen med det flådiga numret – men jag har tyvärr svårt att tro att den fortfarande har chans på en Moskvabiljett.
EMD ”Baby Goodbye”
QX QX
Ronny: Så mycket som den här pluggats på radio de senaste veckorna är det ju omöjligt att få den ur skallen. Så det är solklart att trion är med i toppstriden. Låten är fortfarande inget jag går igång på, och varken Erik eller Mattias sjunger vidare övertygande. Men med ett snyggt framträdande och en stor fanbase är det helt klart att räkna med. Men om det tar sig förbi Måns, Caroline och Malena är jag fortfarande väldigt skeptiskt till. Fyra?
QX QX QX
Ken: Den här låten är verkligen omöjlig att få ut ur skallen när den väl satt sig där, och jag har faktiskt börjat tycka att Sam Sparrow-numret är ganska kul. Däremot tycker jag fortfarande gruppen känns som Danny & the rest, och jag är inte alls så sugen på att skicka pojkarna till Ryssland, även om deras eventuella öde där inte känns helt glasklart. Publikfavorit utan jurystöd? Fyra?
Sofia ”Alla”
QX QX
Ronny: Jag tycker absolut att Sofia har här att göra till skillnad från många andra, och ska vi tänka Eurovision så är ju detta helrätt tänkt. Med den här rocketnodängan skulle vi lätt placera oss topp tio i Moskva. Men nu blir det ju inte så och folket kommer såklart att ge Sofia kalla handen. Sist blir den däremot inte eftersom jurygrupperna tar den förbi jumboplatsen.
QX QX
Ken: Sist tror jag kanske inte att hon kommer Sofia, den internationella juryn ska ju också ge poäng i finalen, men att hon blir utan poäng från folket kan vi nog vara överens om? Någonstans finns här en bra refräng och ett Eurovisionnummer av rang, men en blek artist och ett obegripligt språk ligger i vägen åtminstone för mig. Jag antar att man inte kan gilla Alla.
Molly Sandén ”Så vill stjärnorna”
QX QX QX
Ronny: Molly sjunger sin klassiska schlagerballad med inlevelse och passion, men just den här formen av musikaliskt uttryck känns 2009 väldigt beräknande och mossigt. Efter låtar som För att du finns och Empty Room är det få låtar som kan göra anspråk på schlagerballadkronan. Ribban har helt enkelt höjts för mycket. Och Pling, nu får du ge dig med alla dina änglar, himlar, stjärnor och gudar. Den sortens texter känns bara så trötta nu. Och just det att Sarah och Caroline tog sig till Globen gör att denna debutant faller platt på lördag. Men Molly har definitivt en lysande karriär framför sig, och om ett par år är hon allt det som Jessica Andersson en gång i tiden kunde ha blivit: En superstjärna inom schlagern som besitter looks, röst och det där lilla extra som vi kallar ”det”.
QX QX
Ken: Oj,oj,oj vad Mollys smått psalmlika Lionheart-ballad bleknar i ett starkt finalfält. Tjejen själv är ohotat en stjärna, men låten med alla sina stjärnor och gudar och himlar börjar plötsligt darra som ett asplöv i närheten av balladmonster som Snälla, snälla och Moving On och springer och gömmer sig bland de tre sista bidragen. Även i slutresultat-listan.
Malena Ernman ”La Voix”
QX QX QX QX QX
Ronny: Jag kommer alltid att skämmas för att jag inte var lika säker på La Voix nere i Malmö som jag var innan jag åkte dit. Det här är min stora favorit i Globen och jag skulle stolt skicka detta Kempemästerverk. Jag fullkomligt älskar när den drar igång sitt dunkande discobeat. Enda minuset är att man inte kan sjunga med, men med en sådan här vacker refrämg förlåter jag det utan problem. Dessutom älskar jag att Malena flirtar så friskt med kameran att man nästan blir generad. Vinn! Vinn! Vinn!
QX QX QX QX QX
Ken: Jag skäms inte ett dugg för att jag älskar den här überkitchiga blandningen av Kylies Can’t Get You Out of My Head och Puccini. Sedan när var Eurovision ett forum för god smak, liksom? När vi för en gångs skull kan vi få en Melodifestivalvinnare som är båda stor bög- och flatfavorit så tycker jag absolut inte vi ska missa den chansen. Skicka Kempes låt och Malenas fantastiska röst och överarmar till Moskva pronto! I år tycker jag nämligen vi i alla fall ska märkas där – vilken placering vi än hamnar på tillslut.
Uppdaterad 2016-11-16