Inför premiären fick QX ett samtal med honom samt med föreställningens gaytvillingar som spelas av Johannes Edvardsson och Nils Närman Svensson.
Georg Malvius har regisserat det mesta i musikalväg både i Sverige, Finland, Estland, Tyskland och till och med Kina. Hans kritikerrosade version av Les Miserables går just nu för fulla hus på Åbo Svenska Teater och han ler när jag kallar honom ”Mr Musical”.
Men vad skall jag annars kalla en person som regisserat ”allt” vad gäller musikalklassiker.
West Side Story, Oliver, Jesus Christ Superstar, La cage aux folles, Hairspray, Sugar, Chess… Bara för att nämna några som får mitt musikalhjärta att bulta.
1989 satte han upp Cabaret på Oscarsteatern i Stockholm men det var en
helt annan föreställning än man nu kommer att få se i Helsingfors.
– Jag försöker göra den för de som lever idag, säger Georg.
– Och det innebär delvis en mörkare föreställning. På ett sätt skakar världen på samma sätt som den gjorde på 30-talet då Hitler tog makten och i den värld där Cabaret utspelar sig.
Handlingen i Cabaret har verklighetsbakgrund och är inspirerad av ett kapitel ur den författaren Christopher Isherwoods klassiker ”Goodbye to Berlin” från 1939 och många har säkert ett förhållande till filmen med Liza Minnelli i huvudrollen men Georg är noga med att påpeka att filmen och scenversionen är två helt olika saker.
– Filmen grundar sig på flera noveller medan musikalen tar sitt avstamp i en av dem.
Isherwood var själv gay eller bisexuell och levde i slutet av sitt liv tillsammans med artisten Donald Bachardy. Isherwood tillbringade även en tid i Berlin och i Cabaret möter man den bisexuelle författaren Chris som kommer till staden och Kit Kat Club.
I Helsingforsuppsättningen har Birthe Wingren rollen som den oförglömlige Sally Bowles och Riko Eklundh är konferenciern.
– En intressant roll på det sättet att han är väldigt ensam, säger Riko. Det enda han har att spela emot är er som publik.
Själv har jag sätt Cabaret i ett tiotal olika versioner och tänkte att det skulle vara intressant att höra vad de som inte står främst i rampljuset har att säga. Johannes Edvardsson och Nils Närman Svensson är gaytvillingarna som dansar på Kit Kat Club.
– Jag är stolt att vara med i den här versionen av Cabaret säger Johannes. Att man vågar göra den på riktigt så att publiken både blir underhållen och berörd.
Han är från början Skellefteåbo men skrattar till och säger att han nästan håller på att bli finländare med tanke på de roller han haft här.
Nils Närman Svensson har man bland annat kunnat se i rockmusikalen ”Life of Bellman” i Stockholm förra sommaren och vad gäller koreografin i Cabaret är säger han att det är så roligt att få vara grabbig.
– Vår koreograf Igor Barberic har verkligen tagit fram det manliga och det är inte alls så…, säger han innan jag avbryter honom och lägger till ordet ”fjolligt”.
Nils håller med och vi kommer överens om att man kan vara grabbig och gay.
Musikaler kan vara allt annat än ytliga samtidigt som de underhåller och Cabaret är ett typiskt exempel på det.
– Det är en fantastisk musikal med djupa mänskliga öden, säger han. Och så viktig idag. Situationen i Finland med ert kommande riksdagsval börjar likna den i Sverige då SD kom in i riksdagen. Man skiljer på de som vi vill ha och de som vi inte vill ha, som med judeförföljelsen i 30-talets Tyskland.
Att musikaler bara är underhållning utan budskap håller Georg absolut inte med om.
– Det är en konstart som är här för att stanna, säger Georg. Tyvärr har det i Finland funnits ett visst musikalförakt när det kommer till skolningen av nya elever på skådespelarsidan men det finns många begåvade artister.
Vad gäller Georges framtida projekt kan han inte uttala sig men säger att det finns saker på gång både i Sverige, Finland, Estland och Tyskland.
Tills det ” Willkommen, bienvenue, welcome” till Cabaret i Helsingfors.
Uppdaterad 2018-01-11