När filmen Boyz n the Hood om gäng i södra Los Angeles kom ut 1991 gjorde den ett starkt intryck på den amerikanska koreografen Kyle Abraham som då var fjorton år. I Pavement tar han avstamp i filmen för att reflektera över en afroamerikansk kultur som har präglats av decennier av diskriminering.

Abraham målar ett gripande och starkt porträtt av det urbana livet sin hemstad Pittsburgh där tillvaron slits sönder av gängvåld, polisbrutalitet och droghandel. Klädda i rutiga flanellskjortor och slitna jeans blandar de sju dansarna elegant och smidig modern dans med inslag av balett och street.

Med filmprojektioner, spoken word och musik som spänner från Vivaldi och Händel via blues till nutida r’n’b ger Pavement en nyanserad och komplex gestaltning av smärta och förtryck, men också kamratskap och värme.

Kyle Abraham är en av de mest tongivande amerikanska koreograferna i sin generation med sin särpräglade blandning av modern dans och hiphopkultur. Hans senaste verk Pavement har mötts av enastående kritik i USA.

”Sourced in contemporary dance and the street, twisting together aggressive male posturing with the kind of hip-hop moves that summon comparisons to ballet, it expresses confusion with searching, eloquence.” /New York Times

”Abraham has created a work of great subtlety and beauty.” och ”Pavement is a hard, unforgiving thing, but for some people it’s also home.” /The New Yorker

”Kyle Abraham just may be the defining choreographic voice of a new generation. He makes dance that has swagger, something that can escalate into anger and violence. It depicts a generation that is alienated not only by social pressures, but by virtue of technology. But this is also a generation that still needs to touch, to caress, to connect.” /Pittsburgh Post-Gazette

”The cycle that Abraham encapsulates with such profound feeling and choreographic brilliance in “Pavement” is difficult to contemplate. It sits in your throat, burning. And it stays with you.”/Washington Post