Era två schlagertippare har nämligen fallit hårt för Sarah Dawn Finers stora ballad Moving On och tror att den kan vara det bidrag vi skickar till Moskva. Hennes ballad är nämligen det vi gått och väntat på nu i fyra veckor. Vem som gör Sarah sällskap är dock svårt att tippa. Blir det dansbandskungarna i Thorleifs? Snygga tjejduon Sahlene & Haukaas? Popbruden Agnes? Operadivan Malena Ernman? Eller rentav genrepsfavoriterna Starpilots?
Som ni märker så finns det många hugande spekulanter på Globenbiljetterna denna vecka. Men vi har försökt att reda upp det mesta i betygsdelen här längre ner.
Förutom bra låtar i deltävlingen från nybyggda Malmö Arena kan ni även se fram emot en underbar schlagerduett mellan Petra Mede och Jessica Andersson, ett stycke fin nittiotalig schlagercover från Darin och ett par rejäla kängor mot Anna Book.
”Love Love Love” Agnes
QX QX QX
Ronny: Agnes schlagerdebut börjar med en underbar discoexplosion och låten är ett stycke bubblande retrodisco förpackad i snygg nutida hitkostym. Idolvinnaren sjunger dessutom sin uptempolåt bättre än väntat och klarar helt klart låtens höga höjder. Problemet är att den, trots snygg höjning och guldglittrande kostym bara puttrar på och den där riktiga vinnarfeelingen infinner sig aldrig. Det är mer en ny singel med Agnes än en Globenvinnare. Och när den nya singeln inte låter som On & on så blir det inte mer än ”Andra Chansen”.
QX QX QX QX
Ken: Snygg, snygg, snygg är Agnes med sitt cool, cool, coola loungedisconummer. Men är den för soft, soft, soft för att ta sig vidare i det här startfältet med långt, långt, långt mycket starkare och mer direkta refränger? Kanske. För samtidigt som Agnes gör allting rätt, rätt, rätt med en snygg låt iklädd ett tajt discofodral och omringad av glittriga dansare på Perrellis catwalk, så får jag aldrig någon direkt vinnarfeeling av hela paketet. Andra länder som typ Holland skulle med glädje skicka det här till ESC. Men Sverige? Glo-Glo-Globen eller An-an-andra chansen?
”Higher” Starpilots
QX QX
Synd på en rätt bra danslåt.
QX QX
Ken: Melodifestivalens första jippogrupp sedan Günther bjuder på en Top Gun-pimpad korsning av låtarna Waiting for a Star to Fall och Eye of the Tiger sjungen av Johan Becker – men mimat av ett gäng jeppar i flygoveraller och solglasögon som marscherar, slår kullerbyttor och tar på sig hjälmar. Heh? Visst, här finns en helt okej sommarradiohit i botten (i stort sett identisk med gruppens låt från ifjol) som är värd ett klart högre betyg, men på Melodifestivalscenen tycker jag bara det ser ohyggligt fånigt ut. Var finns nödutgången? Skjut ut mig!
”Du är älskad där du går” Susanne Alfvengren
QX QX
Ronny: Nej, nu får det vara nog med ballader som textsatts med tramsig Pling-prosa. Visst, vissa kommer säkert att bli berörda av denna ”fiiiina” visa som stulit friskt från ”The Show Must Go On” i verserna, och Susanne sjunger i alla fall låten som hon menar det hon sjunger. Men tyvärr, tant Gredelin-Alfvengren går nog (trots en bättre låt) ett värre öde till mötes än sin Som stormen river öppet hav-kollega Rickfors som blev femma förra veckan. Och vad fan är ”Människobarn” för jävla ord? Var inte det ett ord som Baloo använde när han beskrev Mowgli?
QX QX QX
Ken: Pling berättade igår att hon tyckte det här var den vackraste text hon skrivit. Minsann. Själv börjar jag nog tyvärr bli lite för allergisk mot skuggor och stjärnor för att helt köpa den här hyllningen till människan och för att kunna reflektera över om jag håller med. I alla fall; refrängen biter sig fast som en leksugen valp, och lyckas bara Susanne leverera denna blandning av förra årets låtar med Suzzie Tapper och Ainbusk lite mera karismatiskt och publikfriande än på repen så kan det kanske bli småfarligt. Just nu känns det som att det som bäst kan ha häng på femteplatsen.
”Killing Me Tenderly” Maria Haukaas Storeng & Anna Sahlene
QX QX QX QX QX
Ronny: Den här ursnygga duons låt lånar lite av Tina Turners Goldeneye och förser den med en klockren schlagerrefräng och sprinklar med extra mycket Duffy-strössel. Sahlene & Haukaas funkar röstmässigt kanon ihop och när refrängen kommer smälter jag som en istapp i Sahara. Duons småhesa stämmor passar den här genomläckra poplåten så elegant att jag bara smälter. Det enda som oroar mig är att det är FÖR snyggt och att Killing Me Tenderly faller på att den inte är så ”direkt” som många av de låtar som brukar nå Globen. Men vad fan, jag tror att folk känner igen kvalitet när det biter dom i näsan på det här sexiga sättet. Globen!
QX QX QX QX QX
Ken: Det här är i mina öron en av årets fem absolut bästa låtar i festivalen. Verserna är den Bondlåt Duffy aldrig fick göra, medan refrängen lyckas vara en schlagerdröm direkt från ABBA-land utan att låten på något sätt känns som en uppblingad ”Skaraschlager”. Anna och Maria är supersnygga ihop i ett läckert nummer där användandet av Ani Loraks lådor från ifjol lyfts ytterligare ett snäpp. Möjligen, möjligen kan det här vara lite för coolt, svalt och snyggt för att ha det där direkta anslaget som krävs för en finalbiljett ikväll – och någonstans kan jag inte släppa feelingen att det här egentligen inte är en duett – men att låten hör hemma i finalen är däremot lika självklart som att Globen är rund. Jag hoppas och tror fler än jag tycker det.
”Sweet Kissing in the Moonlight” Thorleifs
QX QX
Ronny: På skiva lät det här som en riktigt farlig utmanare om Globenbiljetterna. Men när Thorleif Thorstensson och hans mannar bara kliver in och river av sin blandraslåt bestående av Tusen & en natt och en valfri dansbandsklassiker som om det vore en gles danskväll på Sandgrund så är jag inte riktigt med på noterna. Var är svunget? Var är kameraflirtarna? Hos ett suget dansband som t.ex CC & Lee hade det här varit livsfarligt. Nu blir det bara trallvänligt tramsigt.
QX QX
Ken: Klart gammeldansbanden ska ha en plats i Melodifestivalen, och grabbarna i saxpartyt Thorleifs har säkert en trogen publik som älskar den här varianten av Dag efter dag, komplett med det klassiska Waterloo-pianot och en dubbelbuggande folklustspels-trio i en minivariant av Dansbandskampen på scen. Samtidigt; hur trötta är vi inte på den här typen av låt? Hur långt bort från Moskva känns det inte? Och är det inte dit vi ska sikta i år – speciellt i ett startfält med så mycket annat bra som i Malmö? Möjligen funkar det här på fyllan på ett packat schlagerdansgolv ‘just for fun’, men aldrig, aldrig i min iPod. Fast hur känner svenskarna med rosa boa och lördagsgrogg för det här? Svårtippat.
”Moving on” Sarah Dawn Finer
QX QX QX QX QX
Ronny: Från den första gång jag hörde Sarah Dawn Finers mäktiga ballad reste sig vartenda hår på min kropp i givakt och jag var helt säker på en topplacering i Melodifestivalen 2009. Under liverepen här i Malmö har nu min underläpp börjat darra och jag har insett att toppplaceringen visst stavas vinst. För mig är det här något av det absolut bästa som någonsin varit med i Melodifestivalen och alltså min givna vinnare i Globen om två veckor. Dessa tre minuter har allt: En sångerska av världsklass, ett scennummer som känns Eurovision utan att bli ”too much”, en himmelsk höjning, snygga scenkläder och en genommäktig låt som redan nu kan stämplas ”balladklassiker”. UNDERBART.
QX QX QX QX QX
Ken: För första gången i årets tävling får jag direkt vinnarfeeling av ett bidrag (vilket egentligen borde inträffat minst 3-4 gånger vid det här laget – men det är en helt annan diskussion). Sarahs überdramatiska musikalballad har allt det ett svenskt eurovisionbidrag 2009 borde ha. En kraftfull Kempe-komposition, en stensäker, karismatisk sångerska med en av landets bästa röster och ett nummer som skulle få balkanländerna att skaka sina huvud av avund. Dessutom har tårarna börjat rinna längs mina kinder fler än en gång när det magiska sticket kommer och Sarah lyfts till skyn av den tuffa Las Vegas-hissen. Jag var aldrig det största fanet av I Remember Love men det här är en helt annan femma. Skicka inte bara Sarah till Globen – skicka henne till Moskva!
”Esta Noche” Next3
QX QX
Ronny: Minns ni larviga duon Pandang från 2006? Tänk er att dom varit på Kanarieöarna och hittat en söt polare som kan sjunga och att trion sedan skrivit om skaka-rumpan-hiten Gasolina och gett den svensk-spansk text. Esta Noche är oförarglig förortspop utan några som helst Globenambitioner. Sjua?
QX QX
Ken: Det här är verkligen inte min grej, men samtidigt är de rappande små gossarna med spansk Mendez-refräng, palmer på LED-skärmarna, tunga backbeats och unga tjejdansare så oförargliga och gulliga att jag skäms lite för mitt betyg. Fast vad ska man göra? Trots Rigos oväntade succé förra veckan är det här obönhörligen chanslöst ikväll.
”La Voix” Malena Ernman
QX QX QX QX
Ja, vad ska man säga? Fredrik Kempes mäktiga operadisco är pampig, snygg och ESC-vänlig. Men hur mycket jag än älskar den så har jag inte kunnat sjunga med i den under hela veckan, och det gör att jag bara kan ge den en fyra. Och det blir det som gör att denna oerhört vackra låt faller bort från Globen-kampen, otillgängligheten. Och det svider verkligen i hjärtat att säga dom orden, för numret är svincoolt, välkoreograferat och Malena är charmigt cool.
QX QX QX QX
Ken: Can you keep a secret? Can you keep a secret? I’m in love with this! Visst förstår jag att den här hybriden mellan opera och Cara Mia kommer att avskys av många, men för undertecknad som älskade Vincero sitter Malenas maskeradnummer som en smäck. Jag längtar redan efter att få förfesta till det här och sjunga falsk opera på min egen påhittade franska i refrängen (bristen på fotbollsramsa att sjunga med i är möjligen låtens största svaghet) när ingen hör. Och trots att jag inte skulle bli jätteförvånad om den kom sist ikväll, skulle jag samtidigt förmodligen bli gladare än Fredrik Kempe himself om Malena (tillsammans med Sarah) fick åka till Globen.
Uppdaterad 2016-11-16